Kim Gunnar Helsvig har delt denne artikkelen med deg.

Kim har delt denne artikkelen

Bli abonnent
DebattSkole

Jeg skjønner ikke

Kunnskapsinnholdet i fagene er henvist til en marginal rolle», hevder Utdanningsforbundets Thom Jambak i Klassekampen 1. oktober. Hele 74 lærerutdannere følger 31. oktober opp med «Skolen tømmes for innhold til fordel for vage kompetansemål», og får støtte fra Klassekampens leder.

Dette kjenner jeg ikke igjen i læreplanen for mitt eget fagfelt, naturfag. La oss ta læreplanen for 10. trinn som eksempel. Den innledes riktig nok med en del ganske generelle punkter, som «analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger». Men videre kobles disse formuleringene til naturfaglig innhold som forbrenningsreaksjoner, periodesystemet, drivhuseffekten, energiproduksjon, evolusjonsteorien, biologisk mangfold, platetektonikk, seksuell helse, fotosyntese, immunforsvar med mer. Jeg skjønner ikke. Er ikke dette konkret nok?

Ja, kompetansemålene inneholder verb som utforske, drøfte, gjøre rede for, beskrive. Det handler om at elevene skal finne ut av ting selv, og se ting fra flere sider. Det er kanskje de viktigste kompetansene vi kan gi elevene. Slik lærer vi elevene å lære og faktisk like det. Hvordan de lærer, er like viktig som hva de lærer. Dette understrekes også i læreplanens overordnete del. Vi skal være glade for verbene, for de inviterer til mer elevinvolvering.

Vi er mange fra universiteter og høgskoler som ikke er sterkt kritiske til den nåværende læreplanen. En læreplan blir naturligvis aldri helt prikkfri, og hvilke kompetansemål den skal inneholde, vil alltid være gjenstand for uenighet. Men vi på Naturfagsenteret støtter kompetansemål som inviterer til elevinvolvering, og som gir handlingsrom for læreren til å kunne utforme relevant undervisning for elevene.

Dette er en kulturendring i klasserommet, og slike endringer tar tid. La oss få ro til å jobbe med læreplanen og utnytte det handlingsrommet som den gir oss. Å gyve løs på en ny stor prosess med nye læreplaner allerede nå vil bare være forstyrrende.

Lyst å lese mer fra Klassekampen?

Bli abonnent

Du kan enkelt registrere deg med

Debatt

Vitenskap

Liv – en gåte?

Klassekampens vitenskapsjournalist Bjørn Vassnes leverer stadig interessante artikler til glede for oss nysgjerrige og amatørmessige grublere. Nå sist en artikkel der han spør: Hvordan er liv mulig? De fleste av oss har stått ute en vinterdag og sett snøen dale ned. Vakre snøkrystaller i kompliserte symmetriske former i uendelige variasjoner. Isroser på vindusruten. Et lite mirakel, men som fysikken likevel har lært oss å forstå. Den perfekte symmetrien kommer fra vannmolekylets geometri og isens krystallstruktur, ikke fra noen ytre styring.

Kina

Ingen hyllest til diktatur

Johannes Morken, redaktør i Stefanusalliansen, liker ikke min artikkel i denne avisa lørdag første november. Det gjør han klart i en replikk sist lørdag. Under tittelen «Kunsten å bruke penger» viste jeg til Kina som eksempel på en stat med vellykket økonomisk politikk. Dette faller Morken tungt for brystet. Han har rett i at Kina har mye på rullebladet hva gjelder religionsfrihet og andre sivile og politiske rettigheter. I min artikkel drøftet jeg økonomisk politikk, der Kina er en ubetinget suksess. Det skyldes først og fremst folketall, naturressurser og styresett. Kinas styresett er langt fra feilfritt. Men som redskap for økonomisk styring og geopolitisk konkurranse, er den autoritære ettparti-staten meget konkurransedyktig.

Vietnam

Da tigeren vant – og ble satt i bur

Artikkelen «Da tigeren felte elefanten» i Klassekampen 11. november er velskrevet og nyansert i sin fremstilling av den første Indokinakrigen og dens ettervirkninger, og bidrar til å løfte fram viktige sider ved historien. Men når den avsluttes med setningen « … og Vietnam til slutt fikk fred», mener jeg at vi står overfor en forenkling av virkeligheten. Vietnam felte elefanten, men mistet friheten. Jeg har selv vært i Vietnam flere ganger de siste 25 årene, og sett hvordan freden først og fremst ble etablert som en stillhet – ikke som en prosess med forsoning, åpenhet og likestilling. Over to millioner vietnamesere har flyktet siden krigens slutt. Mange tilhørte den sørvietnamesiske delen av befolkningen, som aldri ble ønsket tilbake.