Kim Gunnar Helsvig har delt denne artikkelen med deg.

Kim har delt denne artikkelen

Bli abonnent
DebattSkole

Jeg skjønner ikke

Kunnskapsinnholdet i fagene er henvist til en marginal rolle», hevder Utdanningsforbundets Thom Jambak i Klassekampen 1. oktober. Hele 74 lærerutdannere følger 31. oktober opp med «Skolen tømmes for innhold til fordel for vage kompetansemål», og får støtte fra Klassekampens leder.

Dette kjenner jeg ikke igjen i læreplanen for mitt eget fagfelt, naturfag. La oss ta læreplanen for 10. trinn som eksempel. Den innledes riktig nok med en del ganske generelle punkter, som «analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger». Men videre kobles disse formuleringene til naturfaglig innhold som forbrenningsreaksjoner, periodesystemet, drivhuseffekten, energiproduksjon, evolusjonsteorien, biologisk mangfold, platetektonikk, seksuell helse, fotosyntese, immunforsvar med mer. Jeg skjønner ikke. Er ikke dette konkret nok?

Ja, kompetansemålene inneholder verb som utforske, drøfte, gjøre rede for, beskrive. Det handler om at elevene skal finne ut av ting selv, og se ting fra flere sider. Det er kanskje de viktigste kompetansene vi kan gi elevene. Slik lærer vi elevene å lære og faktisk like det. Hvordan de lærer, er like viktig som hva de lærer. Dette understrekes også i læreplanens overordnete del. Vi skal være glade for verbene, for de inviterer til mer elevinvolvering.

Vi er mange fra universiteter og høgskoler som ikke er sterkt kritiske til den nåværende læreplanen. En læreplan blir naturligvis aldri helt prikkfri, og hvilke kompetansemål den skal inneholde, vil alltid være gjenstand for uenighet. Men vi på Naturfagsenteret støtter kompetansemål som inviterer til elevinvolvering, og som gir handlingsrom for læreren til å kunne utforme relevant undervisning for elevene.

Dette er en kulturendring i klasserommet, og slike endringer tar tid. La oss få ro til å jobbe med læreplanen og utnytte det handlingsrommet som den gir oss. Å gyve løs på en ny stor prosess med nye læreplaner allerede nå vil bare være forstyrrende.

Lyst å lese mer fra Klassekampen?

Bli abonnent

Du kan enkelt registrere deg med

Debatt

Kommuneøkonomi

Dette var særdeles arrogant, Brenna!

Det undrer meg at Tonje Brenna, som er Arbeiderpartiets nestleder, fremste parlamentariker og forhandler, lar det gå polemikk i spørsmålet om kommuneøkonomi. Til NTB rettet hun nylig skyts mot Frp- og Høyre-styrte kommuner og hevdet at de kutter i skatt samtidig som de reduserer i velferden. Det er ikke feil. Men å gjøre debatten om kommuneøkonomi til en klassisk drakamp mellom høyre- og venstresiden i norsk politikk er en fallitterklæring, og en arrogant en som sådan. Når 27 kommuner i Norge er på ROBEK-lista og man ser utsikter til at opp mot hundre kan komme til å ende der i den nærmeste tiden, så er det for enkelt å være polemisk. Vi kan ikke spille politisk ball med velferden vår på den måten, for rødgrønne kommuner sliter også, Brenna. Jeg har vært kommunepolitiker i flere år nå, både i posisjon og i opposisjon.

Israel

Yifat Tomer-Yerushalmi og historien bak lekkasjen

Den 4. november skrev Klassekampen om den israelske generaladvokaten Yifat Tomer-Yerushalmi, som måtte trekke seg etter lekkasjen av en torturvideo. Her er noe av forhistorien til en av de merkeligste sakene som har utspilt seg i Israel den siste tiden. Siden hun ble utnevnt til generaladvokat i 2021, har generalmajor Tomer-Yerushalmi jobbet systematisk for å dekke over krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten begått av IDFs soldater og offiserer på Vestbredden, Gazastripen og i militære interneringssentre. Dette har hun gjort i enda større grad etter oktober 2023. Neddyssingen fungerte godt – helt til saken om sikkerhetsfange S i fangeleiren Sde Teiman 5. juli 2024. Ifølge en klage «sparket soldatene fangen, tråkket på ham, sto på kroppen hans, slo og dyttet ham rundt, blant annet med en batong.

Ukraina

Svar til Byrkjeland

Takk til Gro Byrkjeland for oppmerksomhet i Klassekampen 4. november om vår demonstrasjon i dag mot et statsbudsjett som gjør oss til en del av et vanvittig opprustningskappløp. Det skal i år bevilges 180 milliarder (3,4 prosent av BNP) til militære formål. Det er nær en fordobling i løpet av få år. Det gjør oss ikke mer sikre. Tvert imot. Vi er i ferd med å bli dratt med i en spiral som øker faren for krig. Stadig flere baser og produksjonsanlegg for våpen og ammunisjon, skaper ikke trygghet, men bombemål ved en eventuell konflikt mellom stormaktene.