Hou Hsiao-hsien har preget filmspråket med sine menneskelige skildringer av Taiwans brutale, moderne forvandling. I november vises filmene i Norge.

Lære om liv og historie

Taiwansk nybølge: Hou Hsiao-hsien (f. 1947) slo gjennom med storverket «A City of Sadness» (1989), som vant Gulløven i Venezia og gjorde ham til en av verdens­filmens mest framtredende stemmer. «The Assassin» (2015) ble hans siste film før han fikk en Alzheimer-diagnose. Foto: Claude Medale, Getty Images

I Hou Hsiao-hsiens (1947–) filmforfatterskap er ingenting fremmed – fra fatalistisk romantikk i den sobert realistiske «Dust in the Wind» (1986) til søvnig, sorgfull opiumsdøs i bordell-dramaet «Flowers of Shanghai» (1998). De 18 spillefilmene Hou laget mellom 1980 og 2015 (før han ble diagnostisert med alzheimer), utgjør et kaleidoskopisk blikk på en verden i rivende utvikling. Regissørens holdepunkt er det beherskede, konsentrerte formspråket: langsomme takninger, statiske utsnitt og et påfallende fokus på dødtid, lediggang og hverdagsliv.

Film