Anmeldelse

En tapt verden

The Cures første album siden 2008 er en ganske så dyster affære.

ROBERT SMITH: Her avbildet i Tøyenparken i 2019. Foto: Tom Henning BratlieROBERT SMITH: Her avbildet i Tøyenparken i 2019. Foto: Tom Henning Bratlie

The Cure

Songs of a Lost World

Album

Fiction/ Lost/ Polydor/ Capitol/ Universal

Det er en begivenhet når The Cure, nesten femti år ut i karrieren, gir ut et nytt album, som dessuten er deres første studioplate siden 2008. For anledningen har frontmann Robert Smith latt seg intervjue i en time og førti minutter, åpent tilgjengelig på bandets nettside.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Kommentar

Lyttepause

Jeg har et ambivalent forhold til jul. Først av alt er måneden desember krevende for en utflytta østlending bosatt på Vestlandet. Sannsynligheten for snø og sol er minimal mens sannsynligheten for striregn, gråvær og stiv kuling er stor. Måneden er også krevende for oss som på et eller annet vis legger til rette for julekonserter, julebord og juleavslutninger. Desember er tolvtimers arbeidsdager hele måneden i strekk, fylt av gjester og publikum som er glade når de kommer, men fort kan tippe over til å bli en skikkelig julegrinch før de går. Videre har jeg et mildt sagt anstrengt forhold til kjøpegalskapen og syns at gavekjøret er slitsomt. Kloden vår trenger ikke at vi handler en skokk med ting ingen egentlig trenger, spesielt ikke i den tiden vi står i, der ulikhetene i samfunnet blir større og større. Når det er sagt syns jeg juletiden også er voldsomt fin, da den gir meg anledning til å lytte til musikk.

Intervju

Føler seg motar­beidet

Det peker i riktig retning for deler av platebransjen, men prøver noen å stikke kjepper i hjulene?

Konsert

Uten driv

Dirigent Stutzmann klarte ikke å løfte Oslo-filharmoniens Tsjajkovskij.