Anmeldelse

Sykdom uten metafor

Pedro Almodóvars første engelskspråklige spillefilm er klok, varsom og nysgjerrig.

Tanke og realitet: Forfatteren Ingrid (Julianne Moore) skriver ut sin dødsangst, men det er hennes gamle venninne Martha (Tilda Swinton) som er dødssyk. Foto: Warner Bros/DiscoveryTanke og realitet: Forfatteren Ingrid (Julianne Moore) skriver ut sin dødsangst, men det er hennes gamle venninne Martha (Tilda Swinton) som er dødssyk. Foto: Warner Bros/Discovery

The Room Next Door

(Spania, 2024) Regi og ­manus: Pedro ­Almodóvar Drama/ 1 t. 46 min./ Kino

Det begynner kanskje å bli trettende å påpeke at Pedro Almodóvar har beveget seg fra ­ungdommelig anarki til et ettertenksomt ­temperament. 30-åringen som lagde «Pepi, Luci, Bom og de andre» (1981) på sparebluss – en eneste stor langfinger til det falne Franco-­regimet – måtte selvfølgelig bli 70-åringen som lagde «Smerte og ære» (2019), et ­melankolsk, tilbakeskuende mesterverk som også varslet Almodóvars senperiode som filmskaper. Men selv om avstanden mellom de blasfemiske krumspringene og den Proust-inspirerte erindringstunnelen kan synes enorm, er det ikke vanskelig å finne fellesnevnere i Almodóvars mer enn 40 år lange karriere. Er det noe han har beholdt, er det en frimodig nysgjerrighet. Og hans motvilje mot å stivne i fastsatte begreper om verden viser seg stadig sterkere som en tålmodig famling i den visuelle grammatikken.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Film

Film

Young Hearts

«Young Hearts» er ein god samtalestartar for familiar med skeive barn.

Film

Ingen kommentar

«Ingen kommentar» byr på lite spesifikk kritikk, men komedien er til å knegga av.

Film

Wild Diamond

Påverkarportrett blir ordinært, men vellaga oppvekstdrama.