Anmeldelse

Sykdom uten metafor

Pedro Almodóvars første engelskspråklige spillefilm er klok, varsom og nysgjerrig.

Tanke og realitet: Forfatteren Ingrid (Julianne Moore) skriver ut sin dødsangst, men det er hennes gamle venninne Martha (Tilda Swinton) som er dødssyk. Foto: Warner Bros/DiscoveryTanke og realitet: Forfatteren Ingrid (Julianne Moore) skriver ut sin dødsangst, men det er hennes gamle venninne Martha (Tilda Swinton) som er dødssyk. Foto: Warner Bros/Discovery

The Room Next Door

(Spania, 2024) Regi og ­manus: Pedro ­Almodóvar Drama/ 1 t. 46 min./ Kino

Det begynner kanskje å bli trettende å påpeke at Pedro Almodóvar har beveget seg fra ­ungdommelig anarki til et ettertenksomt ­temperament. 30-åringen som lagde «Pepi, Luci, Bom og de andre» (1981) på sparebluss – en eneste stor langfinger til det falne Franco-­regimet – måtte selvfølgelig bli 70-åringen som lagde «Smerte og ære» (2019), et ­melankolsk, tilbakeskuende mesterverk som også varslet Almodóvars senperiode som filmskaper. Men selv om avstanden mellom de blasfemiske krumspringene og den Proust-inspirerte erindringstunnelen kan synes enorm, er det ikke vanskelig å finne fellesnevnere i Almodóvars mer enn 40 år lange karriere. Er det noe han har beholdt, er det en frimodig nysgjerrighet. Og hans motvilje mot å stivne i fastsatte begreper om verden viser seg stadig sterkere som en tålmodig famling i den visuelle grammatikken.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Film

Barnefilm

Elio

Pixars nye eventyr «Elio» er ­fantasifullt, forståelig, storslagent og livlig. Men også veldig glatt.

Film

Memoir of a Snail

Sjelden har slik en sørgelig historie gitt så mye glede.

Film

28 Years Later

Danny Boyles politiske skrekk-virus vil vera basis for mange mutasjonar.