Anita Fnugg har delt denne artikkelen med deg.

Anita Fnugg har delt denne artikkelen

Bli abonnent
Homo politicus

Kutt heller nedenfra

Å sende seksåringene på skolen var et stort feilgrep. Men å kutte tiendeklasse – det er destruktiv domino.

Illustrasjon: Knut Løvås, knutlvas@gmail.com Illustrasjon: Knut Løvås, knutlvas@gmail.com

Lørdag 5. oktober var en gledens dag. Da kunne jeg lese at kunnskapsministeren vurderer å kutte grunnskoleløpet fra ti til ni år. «Yes!» tenkte jeg, endelig blir det gjort noe med det 27 år gamle sviket mot seksåringen.

De som var de største i barnehagen, samtidig som de kunne leve ut barnets impulser i naturlig samspill både med hverandre og omgivelsene. Ingen alfabet eller «sitte i ro på en stol mens fuglene synger ute»-lek. Små kropper fulle av energi kunne få lov å ta seg ut, og la forestillingsevne og fantasi få løpe litt fritt, mens de grugledet seg til skolen der fremme et sted. I stedet ble de de yngste i en gigantisk flokk av sjiraffer, der de altfor lenge før tiden måtte begynne å leke voksne, med lange bein og alvorlige miner. Denne utvidelsen har ridd oss som en mare i nesten tredve år nå. Jeg har tatt mot mange åttendeklassinger som er utmattet av kompetansemål, matriser og kriterier, faginteressen har sluknet, ikke fordi de har vært utsatt for dårlige lærere, men fordi de har blitt «skolske» for tidlig. De hadde fremdeles ubygde slott i sandkassen, det var fremdeles skogholt som trengte sin Livingstone og det var ukjente pirater som skulle nedkjempes.

Den nye førsteklassen har dessverre blitt stadig mer lik den gamle førsteklassen, og vi har alle tapt på det. Seksåringen har blitt det syvåringen var.

Men jubelen ble kortvarig. Kunnskapsministeren vil nemlig ikke reversere seksårsreformen, men fjerne tiendeklasse – og med det gjennomføre et tilsvarende svik mot sekstenåringene. Det er ikke det første skoleåret Nordtun foreslår å kutte, men det siste. Jeg har hatt mange tiendeklasser gjennom 12–13 år i ungdomsskolen. Tiendeklasse er et unikt modningsår, der elevene opplever at mange av de tingene de har lært, begynner å falle på plass til små og store helheter. Vi trenger tiendeklasse til denne modningen. Niendeklassingen er ikke klar til å ta de valgene som tiendeklassingen har.

De fleste tiendeklassingene har heller faktisk ikke modenhet til å ta de valgene de må ta. Det ville bli en katastrofe om valg av utdannelse og yrkesvei må gjennomføres allerede ved 15 års alder. Elevene trenger tre gode år på ungdomsskolen. Tenker kunnskapsministeren at vi nå skal oppgradere dagens syvendeklassing til ungdomsskoleelev? Dette forslaget virker ikke gjennomtenkt i det hele tatt. Det som lyser mot meg, er «11 milliarder i innsparing». At et forslag som kun har negative pedagogiske konsekvenser og kun positivt økonomiske skulle komme fra Arbeiderpartiet er helt hårreisende.

«Gårsdagens høyre­politikk har blitt dagens Ap-politikk»

Gårsdagens høyrepolitikk har blitt dagens arbeiderpartipolitikk. I 2001 het det ikke kunnskapsminister, men utdanningsminister, og det var selveste Kristin Clemet som hadde jobben. Hun foreslo den gang å kutte grunnskolen med ett år, med samme argumentasjon som vi hører fra kunnskapsministeren i dag: skoletretthet, «kvalitet og kunnskap i høysetet» og samfunnsmessig gevinst (les: penger).

Dette vil bli dødens domino. Ungdomsskolen vil få årskull som er for unge for ungdomsskolen. Videregående vil få nye årskull som ikke er modne for videregående. Høyskole- og universitetssystemet vil få nye årskull som ikke er reelt studieforberedte. I neste omgang vil alle leddene i skolesystemet, fra grunnskole til videregående og høyere utdanning måtte justere de faglige kravene for å få alle gjennom.

Den trenden har vi dessverre allerede, vi trenger ikke en enda mer ekstrem utgave. Også i fremtiden skal vi ha fagarbeidere, lærere, sykepleiere, leger og advokater som virker, gjennom at de har fått en utdannelse og en praksis som de var reelt modne for og motiverte for da de begynte.

Forslaget om å kutte i enden av grunnskoleløpet er som å pålegge lærerne å trekke planter opp med tang for å få de lange nok, i stedet for å få de til å vokse av seg selv med tilstrekkelig sol, næring og vann. Elevene våre skal være voksne lenge. Nå må vi verne om restene av barndom- og ungdomstida, slik at vi ikke tar fra dem livsgnisten før de er kjønnsmodne.

Forslaget om å korte grunnskoleløpet på denne måten er upedagogisk, ugjennomtenkt, urealistisk og trist. Vi trenger ikke flere svik mot norske elever. Det eneste positive med forslaget vil være at fremtidens russ vil bli for unge til å kjøpe øl.