Kommentar

Forbigått i stillhet

Bør Reinecke inn i kanon i ­forbindelse med 200-årsjubileet?

Komponist og pedagog: Carl Heinrich Carsten Reinecke omkring 1890. Foto: Wikimedia CommonsKomponist og pedagog: Carl Heinrich Carsten Reinecke omkring 1890. Foto: Wikimedia Commons

Å begynne en klaverkonsert med en forsiktig akkord, en fundering over noen enkle harmonier hos solisten, var et radikalt grep av Beethoven i hans Fjerde klaverkonsert (1806/8). Da 200-åringen Carl Reinecke (1824–1910) også lot sin Tredje klaverkonsert (1877) begynne uten brask og bram, med noen gjentakende akkorder i enkle harmonier, var det knapt radikalitet igjen å spore. Nei, Reinecke var i sin tid heller kjent som en konservativ komponist, som selv mente hans fremtidige nekrolog ville tilskrive ham stilen til Robert Schumann og Felix Mendelssohn. Arven går likevel enda lenger tilbake.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kommentar

Ett år etter samling og seier er den franske venstre­sida nå helt splittet.

Om da Mummi­trollet finner et pent sted i skogen – men dessverre oppdager at det bor noen der fra før.

«Alle» skal gi ut bok. Men noen må faktisk skrive dem.