Anmeldelse

Når den enøyde er konge

Forholdet mellom maktkritikk og leken teatralitet er godt balansert i Nationaltheatrets oppsetning av Sara Stridsbergs «Dissekering av et snøfall».

Offer og drivkraft: «Konge­jenta» spilt av Helene Bergsholm. Foto: Erika HebbertOffer og drivkraft: «Konge­jenta» spilt av Helene Bergsholm. Foto: Erika Hebbert

Dissekering av et snøfall

av Sara ­Stridsberg

Torshovteatret/Nationaltheatret

Regissør: ­Camilla Kold Andersen

Med: ­Helene Naustdal ­Bergsholm, Anneke von der Lippe, Alfred ­Ekker ­Strande, ­Inggjerd ­Egeberg, Maria Kristine ­Hildonen, Heidi Goldman, Erland Bakker

Historien om dronning Christina av Sverige er som skapt for kostymedrama. Som seksåring i 1632 overtok hun tronen da faren hennes, Gustav 2 Adolf, falt i 30-årskrigen. Bak henne stod den makthungrige rikskansleren Oxenstierna som overstyrte barnedronningen, men Christina nektet å underordne seg sin egen skjebne. Hun ville for eksempel ikke gifte seg, og i 1654 abdiserte hun, konverterte til katolisismen og red gjennom Danmark i herreklær for å nå Italia.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Bøker

Kagge tar nye jafs av bokmar­kedet og er nå størst på sakprosa for voksne i det norske bokmar­kedet.

Kronikk

Norske private data ligger i ameri­kanske skyløs­ninger. Det gjør oss både sårbare for press og implisert i Israels krigføring.

Tidlig moderne tid

Kom Odyssevs til Nord-Norge? Jonas Ramus’ teori var populær i sin samtid, men har senere blitt betraktet med en god porsjon skepsis.