Anmeldelse

Når den enøyde er konge

Forholdet mellom maktkritikk og leken teatralitet er godt balansert i Nationaltheatrets oppsetning av Sara Stridsbergs «Dissekering av et snøfall».

Offer og drivkraft: «Konge­jenta» spilt av Helene Bergsholm. Foto: Erika HebbertOffer og drivkraft: «Konge­jenta» spilt av Helene Bergsholm. Foto: Erika Hebbert

Dissekering av et snøfall

av Sara ­Stridsberg

Torshovteatret/Nationaltheatret

Regissør: ­Camilla Kold Andersen

Med: ­Helene Naustdal ­Bergsholm, Anneke von der Lippe, Alfred ­Ekker ­Strande, ­Inggjerd ­Egeberg, Maria Kristine ­Hildonen, Heidi Goldman, Erland Bakker

Historien om dronning Christina av Sverige er som skapt for kostymedrama. Som seksåring i 1632 overtok hun tronen da faren hennes, Gustav 2 Adolf, falt i 30-årskrigen. Bak henne stod den makthungrige rikskansleren Oxenstierna som overstyrte barnedronningen, men Christina nektet å underordne seg sin egen skjebne. Hun ville for eksempel ikke gifte seg, og i 1654 abdiserte hun, konverterte til katolisismen og red gjennom Danmark i herreklær for å nå Italia.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Akademia

Regje­ringen vil kutte støtta til norsk­undervisning ved uten­lands­ke univer­si­teter. – Ufor­ståe­lig, sier sende­lektor.

Helse

Rus­in­sti­tu­sjoner får stadig dårligere økonomi etter langvarig anbudsrot

Ideologi

Behovet for en brei, ideologisk debatt om hva slags samfunn vi ønsker oss, er større enn noensinne, mener litte­ra­tur­pro­fessor Frode Helmich Pedersen.