Kronikk

Får vi en mer praktisk skole?

Denne uken legger regjeringen frem den såkalte Ungdomsmeldingen. Er politikerne modige nok til å endelig få praktiske fag tilbake i skolen?

NEDHØVLET KUNNSKAP: Hvor mange elever hadde bestått en nasjonal prøve i søm, tresløyd, bakst eller noter i 2024, spør kronikkforfatteren. Her sløyd på Hvaler skole i 1969. Foto: Aage Storløkken, NTBNEDHØVLET KUNNSKAP: Hvor mange elever hadde bestått en nasjonal prøve i søm, tresløyd, bakst eller noter i 2024, spør kronikkforfatteren. Her sløyd på Hvaler skole i 1969. Foto: Aage Storløkken, NTB

På fredag legger regjeringen Støre frem sin nye ungdomspolitikk i en stortingsmelding. Signalene tyder på at Ungdomsmeldingen vil anbefale en mer praktisk og variert skole. Dette etter to tiår der antall timer har økt, og norsk og matematikk har fått stadig større plass. Vi har hørt det før. Men våger regjeringen å endre kursen for skolepolitikken og satse på et bredere innhold i skolen?

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kronikk

Barna vi ble tildelt er blitt ofre for en byrå­kratisk skandale

Det er blitt stille i uten­lands­ke nyhets­ka­naler selv om situa­sjonen i Serbia bare er blitt verre.

Innføringa av Helse­platt­formen i Midt-Norge er blitt vurdert som «sterkt kritikk­ver­dig». Men kven skal ta ansvar for å rydde opp?