Kronikk

Kapitalens ferjereiser

Norske ferger eies av utenlandske hegdefond som driver næringen i senk med uholdbare arbeidsforhold.

BARE KJEFT Å FÅ: Ferje-Norge lider av kraftig mannskapsmangel. Det mest slagkraftige tiltaket til nå har vært en holdningskampanje der reisende bes om å ikke kjefte på mannskapet, skriver Marius Strømmen i Norsk Sjøoffisersforbund. FOTO: Gunnar WiederstrømBARE KJEFT Å FÅ: Ferje-Norge lider av kraftig mannskapsmangel. Det mest slagkraftige tiltaket til nå har vært en holdningskampanje der reisende bes om å ikke kjefte på mannskapet, skriver Marius Strømmen i Norsk Sjøoffisersforbund. FOTO: Gunnar Wiederstrøm

Vi kan se tilbake på nok en sommer med mannskapsmangel, kansellerte ferjer og lange køer når trafikken er størst. Også i 2024 var katastrofen varslet. Jeg har siden i fjor vært i løpende dialog med fylkesbyråkrater, fylkespolitikere, stortingsgruppene, Statens vegvesen og alle fergerederiene. Ingen viser evne eller vilje til å ta tak i problemene alle har visst om i flere år.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kronikk

Innføringa av Helse­platt­formen i Midt-Norge er blitt vurdert som «sterkt kritikk­ver­dig». Men kven skal ta ansvar for å rydde opp?

Hvorfor går skeive flykt­nin­ger tilbake i skapet i møte med intro­duk­sjons­pro­grammet?

I Irland førte en boligkrise til at tusenvis av fagar­bei­dere forlot landet. Nå må Norge ta lærdom før det er for sent.