Kronikk

Kapitalens ferjereiser

Norske ferger eies av utenlandske hegdefond som driver næringen i senk med uholdbare arbeidsforhold.

BARE KJEFT Å FÅ: Ferje-Norge lider av kraftig mannskapsmangel. Det mest slagkraftige tiltaket til nå har vært en holdningskampanje der reisende bes om å ikke kjefte på mannskapet, skriver Marius Strømmen i Norsk Sjøoffisersforbund. FOTO: Gunnar WiederstrømBARE KJEFT Å FÅ: Ferje-Norge lider av kraftig mannskapsmangel. Det mest slagkraftige tiltaket til nå har vært en holdningskampanje der reisende bes om å ikke kjefte på mannskapet, skriver Marius Strømmen i Norsk Sjøoffisersforbund. FOTO: Gunnar Wiederstrøm

Vi kan se tilbake på nok en sommer med mannskapsmangel, kansellerte ferjer og lange køer når trafikken er størst. Også i 2024 var katastrofen varslet. Jeg har siden i fjor vært i løpende dialog med fylkesbyråkrater, fylkespolitikere, stortingsgruppene, Statens vegvesen og alle fergerederiene. Ingen viser evne eller vilje til å ta tak i problemene alle har visst om i flere år.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kronikk

Det er nitrist at norsk venstre­side ikke vil bidra i det store demo­kra­tiske prosjektet EU.

Norge er fremdeles et viljeløst vedheng til USAs tekgi­ganter. Vi bør heller henge oss på nabolan­dene våre og arbeide for digital suve­re­nitet og frihet.

Jeg har jobbet i barnehage nesten hele mitt yrkes­ak­tive liv. Hver dag tenker jeg: Hjelp, dette yrket kan jeg ikke bli gammel i!