Kronikk

Kapitalens ferjereiser

Norske ferger eies av utenlandske hegdefond som driver næringen i senk med uholdbare arbeidsforhold.

BARE KJEFT Å FÅ: Ferje-Norge lider av kraftig mannskapsmangel. Det mest slagkraftige tiltaket til nå har vært en holdningskampanje der reisende bes om å ikke kjefte på mannskapet, skriver Marius Strømmen i Norsk Sjøoffisersforbund. FOTO: Gunnar WiederstrømBARE KJEFT Å FÅ: Ferje-Norge lider av kraftig mannskapsmangel. Det mest slagkraftige tiltaket til nå har vært en holdningskampanje der reisende bes om å ikke kjefte på mannskapet, skriver Marius Strømmen i Norsk Sjøoffisersforbund. FOTO: Gunnar Wiederstrøm

Vi kan se tilbake på nok en sommer med mannskapsmangel, kansellerte ferjer og lange køer når trafikken er størst. Også i 2024 var katastrofen varslet. Jeg har siden i fjor vært i løpende dialog med fylkesbyråkrater, fylkespolitikere, stortingsgruppene, Statens vegvesen og alle fergerederiene. Ingen viser evne eller vilje til å ta tak i problemene alle har visst om i flere år.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Kronikk

Den norske hoved­av­talen ble født i kamp – og ga oss en grunn­leg­gende trygghet som vi fortsatt nyter godt av.

Afgha­nistan har blitt det mest kvinne­un­der­tryk­kende regimet verden har sett i nyere tid. Norge har et ansvar.

La oss samles om én ting: Vi må aldri la våre baltiske venner i stikken.