Anmeldelse

Bildebevis

Cauleen Smith, som gjester Oslo denne uka med både film og kunstutstilling, viser at skillet mellom galleri og kino oftere burde overskrides.

Miljøportrett som har stått seg: Malik (Will Power) og Pica (Toby Smith) i Cauleen Smiths debutklassiker «Dryslongo» (1998) fra Oakland på 1990-tallet. Regissøren besøker Cinemateket i Oslo på i morgen. Foto: Janus Film/CinemateketMiljøportrett som har stått seg: Malik (Will Power) og Pica (Toby Smith) i Cauleen Smiths debutklassiker «Dryslongo» (1998) fra Oakland på 1990-tallet. Regissøren besøker Cinemateket i Oslo på i morgen. Foto: Janus Film/Cinemateket

Drylongso

USA, 1998 Regi: Cauleen Smith Manus: Cauleen Smith, Salim Akil Drama/ 1 t. 26 min./ Cinemateket

Kunstneren Cauleen Smiths spillefilmdebut «Drylongso» er en uavhengig kultklassiker fra 1998. Filmen ble vist på en rekke filmfestivaler, inkludert Sundance Film Festival og SXSW (South By Southwest), og fikk strålende kritikker. Etter hvert forsvant den imidlertid fra radaren og ble nærmest umulig å finne. De originale 16mm kameranegativene dannet grunnlaget for at den prestisjetunge Criterion Collection restaurerte og relanserte filmen i 2023. Denne måneden skal «Drylongso» vises på Cinemateket i Oslo. Men hva har skjedd med Cauleen Smiths filmkarriere siden den gang?

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Film

Film

Alt skal bort

Arveoppgjeret i «Alt skal bort» er ei sympatisk, lindrande skildring av attkjenneleg familiekonflikt.

Serie

A Thousand Blows

«A Thousand Blows» dykker dypere enn «Peaky Blinders» og imponerer på det meste.

Film

Mr Nobody Against Putin

Pavel Talankin har dokumentert militariseringa av russisk skole frå innsida.