Intervju

Bygårdsblues

Jørund Vålandsmyr er en slags kjempe på den alternative norske musikkscenen, aktuell med nytt album med Menigheten.

VÅLANDSMYR: Merk hvordan sokkene matcher hageslangen. Foto: Tor OrsetVÅLANDSMYR: Merk hvordan sokkene matcher hageslangen. Foto: Tor Orset

Fredag for to uker siden sto Jørund Vålandsmyr iført hvit smokingjakke foran tre tusen mennesker på Torvet i Halden og gikk opp til eksamen i populærmusikk-synging. Han framførte «An American Trilogy», paradenummeret til Elvis seint i karrieren, på direkte oppdrag fra direktøren for Det Norske Blåseensemble, Thorstein Granly. Anledningen var Blåseensemblets årlige gratiskonsert, og årets tema var 70-tallsmusikk.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Musikkmagasinet

Kommentar

Se til Sverige

I «Artistundersøkelsen 2024» uttrykte flere utøvere frustrasjon over at det i dag er vanskelig å leve av musikken – både fra «platesalg» og live. Den nye musikkøkonomien får sin del av skylda, men det er flere sider ved dette forholdet. Det finnes klart en hel del villfarelse der ute når det gjelder strømmeøkonomien og hvorfor utbetalingene for de fleste er så beskjedne - blant annet myten om at plateselskapene nå stikker av med en enda større «cut» av kaka. Forskjellen er at kaka til fordeling er blitt dramatisk mindre enn i cd-alderen. Lokalt kan avregningene kontrolleres. Imidlertid – hva som har skjedd i de tidligere leddene på plattformene frem til avregningen lander i Norge, er fortsatt et stort «sort hull» for de fleste. Også for selskapene.

Reportasje

Tutl og kjør

På Færøyene er det fellesskapet og egenarten som driver musikken videre og ut i verden.

Intervju

Sann tale

Snart tretti år etter duoen skylte inn med en av bergensbølgene, er Röyksopp fortsatt ikke helt kunstnere.