DebattMusikk

Et svar fra Oslo-filharmonien

I Klassekampen 4. mai stilte komponist og professor emeritus Olav Anton Thommessen spørsmål om «hva filharmonien driver med» i Klassekampen. Hans påstand var at «Bare ett verk av en nålevende norsk komponist er å spore i årets program, og nesten ingen norske dirigenter er å høre.» Thommessen henviste til sesongprogrammet for 2024/25, som tilsvarende i 2023/24-sesongen representerte om lag 24 av 156 konsertarrangement. Thommessen hevdet at den kunstneriske ledelsen i Oslo-Filharmonien (OF) og vår sjefdirigent Klaus Mäkelä bruker OF som «et treningsorkester for fremtidige berømtheter» og at «Filharmonien har i økende grad blitt en internasjonal bedrift i det færre og færre norske musikere blir ansatt».

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Debatt

Skolegudstjenester

La kirken være hva kirkens er, skolen hva skolens er

Prest Einar Gelius viser blant annet i Klassekampen 15. desember til Grunnlovens paragraf 2 om vår kristne og humanistiske arv som forsvar for skolegudstjenester. Så enkelt er det ikke. Utfordringen fra loven ligger i at mens kristendommen ser verdiene sine som gudegitte, betraktes de i humanismen som menneskeskapte. Loven krever balanse mellom de to verdisynene, men skolegudstjenester skaper slagside for det ene. Paragraf 2 har skapt behov for et livssynsåpent samfunn hvor ulike livssyn ivaretas. Det er den kulturarv vårt samfunn bør videreføre.

Trafikk

Store byers trafikk­pro­blemer

Trafikkproblemene i Norges største byer vokser år for år. Køene blir lengre, lufta blir dårligere, og kollektivsystemene presses til bristepunktet. Likevel forventes det at kommuner og fylker skal bære hovedansvaret for å løse utfordringene. Det holder ikke lenger. Det er urealistisk, og det er uansvarlig. Storbyenes trafikkutfordringer er ikke lokale bagateller.

Religion

Å være åpen

Jeg leser og leser og kan ikke annet enn å tenke at det det handler om er å være åpen. Majoritet minoritet; ingen av oss har valgt. Men vi kan velge å skape fellesskap istedenfor å holde på å snakke om utenforskap. Vi må tåle å være annerledes. Annerledeshet finnes overalt og i oss alle. Samtidig finnes likhetene.