I flere år har Oslo politidistrikt og Økokrim etterforsket et transportnettverk på Østlandet. Etterforskningen har gått under navnet «Operasjon eksos». I mai falt den foreløpig siste dommen i sakskomplekset.
I Borgarting lagmannsrett ble to menn dømt for grov hvitvasking av til sammen 7,5 millioner kroner. Den ene domfelte har vedtatt dommen, mens den andre anker til Høyesterett.
– Pengene som har blitt hvitvasket, kommer fra svart arbeid i budbilbransjen, i stor grad fra transport av hvitevarer, sier politiadvokat Anne Line Grøstad i Økokrim.
Annonse
Håper på effekt
I budbilbransjen er det vanlig å benytte seg av underleverandører, men denne bruken kan være med på å skjule kriminalitet, påpeker Grøstad.
Hun sier at underleverandørene i dette sakskomplekset har blitt brukt som gjennomstrømmingsselskap for hvitvasking av penger tjent gjennom svart arbeid.
Politiet mener at hvitvaskingen har foregått slik:
Store varehus har kjøpt tjenester av transportselskap. Disse selskapene har igjen benyttet seg av underleverandører. Betalingen til transportselskapene i første ledd har skjedd på lovlig vis, men ifølge politiet var det ikke disse selskapene som faktisk gjorde jobben.
«Det er feil at han ble sittende med skylda for så mye som han har blitt dømt for.»
— Jostein Løken, advokat
I nederste ledd skal sjåførene ha jobbet svart og fått betaling gjennom tomme enkeltpersonforetak som er blitt brukt som skallselskap.
– Økokrim-sjefen Pål Lønseth har tidligere sagt at budbilbransjen er gjennomsyret av kriminalitet. Hvilken effekt har denne dommen?
– Vi håper at den har en avskrekkende effekt. Både for oppdragsgiverne, de som selger varer, men også for personer som driver som underleverandører eller har et ønske om å gjøre det, sier Grøstad.
Sier avstanden blir stor
Hun viser til at store transportselskap som Bring, Postnord og Oda tidligere har uttalt at de ønsker å ansette flere sjåfører direkte, i stedet for å benytte seg av underleverandører.
Annonse
– I etterforskningen har vi sett at underleverandørene har hatt klausuler om at de ikke skal sette oppdragene videre i avtalene sine. Samtidig har de satt oppdrag nedover i systemet på flere nivå, sier hun.
Ifølge Grøstad viser dette at avstanden mellom oppdragsgiver og den som utfører transportoppdraget, er for stor. Ansvaret gjør det vanskelig å ha kontroll og er ansvarspulveriserende, mener hun.
Anker til Høyesterett
Advokat Kjell Torbjørn Dahl representerer den ene domfelte. Dahl sier til Klassekampen at klienten hans har vedtatt dommen og skal inn til soning.
Den andre domfelte representeres av Jostein Løken som jobber som advokat i Elden advokatfirma. Hans klient har anket dommen til Høyesterett.
– Vi mener at det ikke foreligger noe brudd på hvitvaskingsreglene fordi inntektene fra transportoppdragene er lovlige, sier Løken.
Han viser samtidig til at de har sagt seg enig i at regnskapsførselen ikke har vært tilfredsstillende.
– Dernest tenker vi at det i denne saken er mange aktører. Vår klient har ikke fakturert for beløpene han er dømt for. Det er feil at han ble sittende med skylda for så mye som han har blitt dømt for, sier Løken som legger til at flere personer utover hans klient har hatt mulighet til å lage fakturaer.