Kringsjå

Kunstnerens medavhengige

​​​​​​​Når kunstneren skal være helt fri og uten bindinger, hvilken frihet står da igjen for kunstnerens barn?

LIDELSE: Melker Melkerssons kamp med skrivingen er det sentrale omdreiningspunkter i «Vi på Saltkråkan». Her Skrållan, spilt av Kajsa Dandenell, sammen med en lidende, fastbundet Farbror Melker, spilt av Torsten Liljecrona. Foto: Leif R Jansson/Scanpix/NTBLIDELSE: Melker Melkerssons kamp med skrivingen er det sentrale omdreiningspunkter i «Vi på Saltkråkan». Her Skrållan, spilt av Kajsa Dandenell, sammen med en lidende, fastbundet Farbror Melker, spilt av Torsten Liljecrona. Foto: Leif R Jansson/Scanpix/NTB

Denne våren leste datteren min og jeg «Vi på Saltkråkan» av Astrid Lindgren. Jeg hadde aldri lest boka før, bare sett TV-serien den er basert på – for ja, det er boka som er basert på TV-serien, og ikke omvendt – og jeg ble overrasket over å oppdage en litt annen fortelling enn den jeg var innstilt på.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Tidens tegn

Kringsjå

Tekno­lo­gien endrer både kropp og sjel – uten at det finnes noen retur, hevder Aksel Kielland i ny bok.

Kommentar

Kjendiser tapper fra knappe bibliotek­ressurser og festivaler, drevet i stor grad av forfattere som jobber frivillig.

På sengekanten

Skribent, journalist, forfatter