Intervju

Skapt skeiv

Boka og samleplata til Jon Savage, «The Secret Public», viser at popkulturen er inkluderende og skeiv i sitt vesen.

KAN JEG KOMME UT NÅ? Little Richard slo an den skeive tonen, ifølge forfatter Jon Savage. Foto: Michael Ochs Archives/Getty ImagesKAN JEG KOMME UT NÅ? Little Richard slo an den skeive tonen, ifølge forfatter Jon Savage. Foto: Michael Ochs Archives/Getty Images

Innledningen av boka «The Secret Public: How LGBTQ Resistance Shaped Popular Culture (1955–1979)» ender med konklusjonen: Popmusikk tilbyr ikke bare et fristed for skeive, men skeive sanger og sangere åpner for at alle kan bli friere.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Musikkmagasinet

Intervju

Samisk i samspill

Når joik tas inn i akademia, må det tas inn i kroppen først.

Intervju

Naturkraft

I elektronisk duo med produsent Tuomas Norvio, vil artist og joiker Hildá Länsman spille ut naturen i musikken, holistisk og uten kompromisser.

Ved veis ende

Marianne Faithfull (1946-2025)

Da Marianne Faithfull sto på den nesten mørklagte scenen på konsertstedet The Voice i Oslo i mai 1990, besto lydprøven hennes bare av noen få ord, gjentatt igjen og igjen: Life. Death. Rat poison. Hun var datter av en baronesse, og kom fra en aristokratisk familie fra Østerrike. Men hun vokste opp i fattigdom i London og Reading alene med moren. En slektning var forfatteren Leopold von Sacher-Masoch, som ga oss opphavet til ordet masochisme gjennom den erotiske romanen «Venus in Furs» – inspirasjonen for et av Velvet Undergrounds beste øyeblikk. Det er fascinerende å følge Faithfulls utvikling som musiker og menneske, der hun gikk fra det ungpikeaktige til en eldre kunstners perspektiv. Fra det uskyldige som preget popmusikken i første halvdel av sekstitallet til mørket og skyggene som fulgte med den psykedeliske perioden.