Kommentar

Blod, gørr og gull

Hverken ung eller gammel kroppsskrekk evner å imponere i Cannes.

Jakter evig ungdom: Demi Moore og Margaret Qualley spiller i kroppsskrekk-satiren «The Substance», som er kandidat til Gullpalmen i kveld. Foto: Cannes filmfestivalJakter evig ungdom: Demi Moore og Margaret Qualley spiller i kroppsskrekk-satiren «The Substance», som er kandidat til Gullpalmen i kveld. Foto: Cannes filmfestival

Årets Cannes-festival har vært en spesiell affære. Det hviskes om «tidenes dårligste årgang», men det gjør det jo ofte. Festivalsjef Thierry Frémaux har åpent innrømt at programmet er så intendert apolitisk som overhodet mulig. Det er en ærlig sak, og problemet ligger uansett annetsteds: Hvis Cannes er et barometer for hvor nivået på kunstfilm med relativt høye budsjetter ligger, er det lavtrykk for nye idéer og høytrykk for gjenbruk av estetiske strategier som for lengst har blitt uttømt (akkurat nå: enhver form for dyrking av «trashestetikk»), og man lurer på om festivalen offisielt har blitt forbigått av biennalen i Venezia.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kommentar

Støtte til eit Israel som drep journa­listar, er kravet for å sleppa til i ameri­kanske, liberale media.

Kine Aune (1943–2025)

Ett år etter samling og seier er den franske venstre­sida nå helt splittet.