Kommentar

Gamle menns gleder

Det er Kevin Costner som rir inn i sol­­nedgangen i årets Cannes-festival.

Mitt kongerike og en hest: Kevin Costner i «Horizon: An American Saga». Foto: Cannes filmfestivalMitt kongerike og en hest: Kevin Costner i «Horizon: An American Saga». Foto: Cannes filmfestival

Første halvdel av årets Cannes-festival føltes som en kavalkade av skuffelser fra feterte navn og berømte veteraner. Først serverte Francis Ford Coppola en kalkun av de sjeldne i «Megalopolis», en film som bare er interessant som en vits som ikke tåler å bli fortalt to ganger. Deretter hadde Paul Schrader lite å si i den knotete og uelegante «Oh, Canada», et gammelmodig portrett av en døende dokumentarfilmskaper (Richard Gere) og hans fortid som militærnekter (i Jacob Elordis skikkelse). Giorgos Lanthimos’ seige «Kinds of Kindness» – et triptyk, i grekerens karakteristisk bisarre filmspråk, om masochisme og ting som går galt – kunne like gjerne ha vært foruten de to siste historiene og fokusert på den første som kortfilm, der Willem Dafoe spiller en forførende psykopat som tvinger Jesse Plemons til å leve på kommando. David Cronenbergs mulige svanesang … mer om den i neste rapport. Så kommer søvnmangel, festivalbyråkrati og eviglange køer.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kommentar

Du skal ikke tro du er en heltemodig pressemann bare fordi du skaper støy.

Både Astrup og Frølich har fått inn de store hagers selvtillit med morsmelka

Om Høyre stenger meråpent bibliotek, er det årets skandale.