DebattAktiv dødshjelp

Vet alle andre best?

Jeg slutter aldri å undre meg over argumentene som tyter fram når det er snakk om assistert dødshjelp. Under overskriften «Gunnes’ semantikk» i Klassekampen 13. mai kommer Generalsekretær og Undervisningsansvarlig i Menneskeverd med argumenter for at det er andre enn pasienten eller mennesket selv som vet best: «Menneskeverd mener at de ikke kan akseptere at å avslutte livet er samfunnets svar på de helt legitime erfaringene pasienten har i møte med tap av mening, autonomi og verdighet.» Er det noen som mener det, tro? Jeg har aldri hørt noen si noe sånt. Selvfølgelig er ikke dette samfunnets svar på denne problemstillingen.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Debatt

Skolegudstjenester

La kirken være hva kirkens er, skolen hva skolens er

Prest Einar Gelius viser blant annet i Klassekampen 15. desember til Grunnlovens paragraf 2 om vår kristne og humanistiske arv som forsvar for skolegudstjenester. Så enkelt er det ikke. Utfordringen fra loven ligger i at mens kristendommen ser verdiene sine som gudegitte, betraktes de i humanismen som menneskeskapte. Loven krever balanse mellom de to verdisynene, men skolegudstjenester skaper slagside for det ene. Paragraf 2 har skapt behov for et livssynsåpent samfunn hvor ulike livssyn ivaretas. Det er den kulturarv vårt samfunn bør videreføre.

Trafikk

Store byers trafikk­pro­blemer

Trafikkproblemene i Norges største byer vokser år for år. Køene blir lengre, lufta blir dårligere, og kollektivsystemene presses til bristepunktet. Likevel forventes det at kommuner og fylker skal bære hovedansvaret for å løse utfordringene. Det holder ikke lenger. Det er urealistisk, og det er uansvarlig. Storbyenes trafikkutfordringer er ikke lokale bagateller.

Religion

Å være åpen

Jeg leser og leser og kan ikke annet enn å tenke at det det handler om er å være åpen. Majoritet minoritet; ingen av oss har valgt. Men vi kan velge å skape fellesskap istedenfor å holde på å snakke om utenforskap. Vi må tåle å være annerledes. Annerledeshet finnes overalt og i oss alle. Samtidig finnes likhetene.