Anmeldelse

Øredøvende stillhet

Crispin Gurholts stillestående tablåer er bare første ledd i en progresjon som ingen ende vil ta.

Uforutsigbart: Performancen er bare begynnelsen hos Crispin Gurholt – det hele ender i påfallende svære malerier. Foto: Thomas WiderbergUforutsigbart: Performancen er bare begynnelsen hos Crispin Gurholt – det hele ender i påfallende svære malerier. Foto: Thomas Widerberg

Crispin ­Gurholt:

«Drivhuset»

Buer Gallery, Oslo

Står til 2. juni

Det er en gammel sannhet, med modifikasjon, at dokumentasjon av performance ikke bare er det eneste som er igjen etter at spetakkelet er over, men også i ni av ti tilfeller er mer interessant enn den faktiske hendelsen. Selve performancen kan jo av og til minne om en gisselsituasjon hvor de fleste står og ser stadig mer desperat på klokka, mens de lurer på om det skal holde på like lenge som det allerede har holdt på.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Mer fra Klassekampen

Akademia

Nesten 450 ameri­kanske rektorer har denne uka signert et opprop mot Donald Trumps angrep på univer­si­tets­sek­toren.

Bøker

Paal-Helge Haugen har gitt oss punkt­romaner, haikudikt og poesi i sølvpose. I dag fyller han 80 – og tre lesere har plukket ut sine favoritter fra forfat­ter­skapet.

Fosse-foredraget

Skapinga høyrer ikkje til oss. Kunstnaren lukkast berre i å nå fram til det fullførte verket sitt ved å ikkje finne opp noko.