Kronikk

Fossil­gi­ganter på avveie

De store amerikanske oljeselskapene har bevisst villedet og avledet befolkningen. Det er naivt å tro at Aker BP og Equinor er noe bedre.

PÅ TIDE Å GRANSKE SIDEMANNEN? Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen med Equinor-sjef Anders Opedal under selskapets høstkonferanse. Foto: Ole Berg-Rusten, NTBPÅ TIDE Å GRANSKE SIDEMANNEN? Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen med Equinor-sjef Anders Opedal under selskapets høstkonferanse. Foto: Ole Berg-Rusten, NTB

Denial, Disinformation, and Doublespeak: Big Oil’s Evolving Efforts to Avoid Accountability for Climate Change, er navnet på høringen som nylig fant sted i budsjettkomiteen til det amerikanske senatet. Det siste året har senatet undersøkt hvorvidt store oljeselskaper har villedet befolkningen om klimaendringer og fossil energi. De interne dokumentene som har kommet fram, gir et skremmende bilde: Fossilgigantene har i flere tiår bevisst lobbet for å forhindre, begrense og forsinke klimahandling.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kronikk

KI kan gi økt produk­ti­vitet på kort sikt. Hva skjer lengre fram i tid?

Var UDs urani­ni­tiativ overfor Iran i 2015 en gjen­nom­tenkt politisk beslutning eller et tilfelle av diplo­matisk selvpro­mo­te­ring?

Våre naboland diskuterer ofte sprøyte­mid­ler. I Norge har det nærmest vært tabu.