Kunst

Naturens dramatikk

Edvard Munch er sagnomsust for sine malerier av angst og beven. Nå trer land­skapet rundt de lidende menneskene frem.

Forskrekket: Figuren som tar seg til ansiktet i «Stormen» fra 1893 sender tankene til «Skrik» fra samme år. Foto: The Museum of Modern Art, New York/Scala, FlorenceForskrekket: Figuren som tar seg til ansiktet i «Stormen» fra 1893 sender tankene til «Skrik» fra samme år. Foto: The Museum of Modern Art, New York/Scala, Florence

Jord­svingninger

Munch­museet i Oslo

Står til 25. august

Fra vinduene i huset bak dem lyser det intenst, men likevel er det menneskene som tiltrekker seg oppmerksomheten. Midt i bildet ruver en hvitkledd skapning som holder en hånd på hver side av sitt utydelige ansikt på en måte som leder tankene til «Skrik». Edvard Munch ga da også form til sitt meste berømte motiv, «det store, uendelige Skrig gjennem Naturen», i 1893, samme år som han malte gruppen i det mer detaljrike landskapet i «Stormen».

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kunst

Anmeldelse

Goavve-Geabbil

Marét Ánne Sara har fått et av samtidskunstens mest prestisjefulle oppdrag, men serverer snille dekorasjoner på Tate Modern.

Kunst

Ber om at sørge­tep­pet får bli

«Ta teppet ned!» lød slagordet mot et israelsk verk på Nasjonalmuseet. – Dette er ikke en landskamp, sier kunstner Håvard Homstvedt.

Foto

I rampelyset

Oslo Negativ dokumenterer en enestående norsk karriere i luksus­industrien og popkulturen internasjonalt: Sølve Sundsbøs.