Kunst

Naturens dramatikk

Edvard Munch er sagnomsust for sine malerier av angst og beven. Nå trer land­skapet rundt de lidende menneskene frem.

Forskrekket: Figuren som tar seg til ansiktet i «Stormen» fra 1893 sender tankene til «Skrik» fra samme år. Foto: The Museum of Modern Art, New York/Scala, FlorenceForskrekket: Figuren som tar seg til ansiktet i «Stormen» fra 1893 sender tankene til «Skrik» fra samme år. Foto: The Museum of Modern Art, New York/Scala, Florence

Jord­svingninger

Munch­museet i Oslo

Står til 25. august

Fra vinduene i huset bak dem lyser det intenst, men likevel er det menneskene som tiltrekker seg oppmerksomheten. Midt i bildet ruver en hvitkledd skapning som holder en hånd på hver side av sitt utydelige ansikt på en måte som leder tankene til «Skrik». Edvard Munch ga da også form til sitt meste berømte motiv, «det store, uendelige Skrig gjennem Naturen», i 1893, samme år som han malte gruppen i det mer detaljrike landskapet i «Stormen».

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Kunst

Kunst

Native American Sweat Lodge

Tor Jørgen van Eijk fordriver onde ånder med full musikk.

Kunst

Sérénade Enchantée: Mélodie du Refuge

Damien Avajon løfter den skeive kulturens estetiske strategier, som historisk har måttet kamuflere seg som dekor, frem i lyset.

Kunst

Kosmiske dimen­sjoner

Unødig mange verk fra Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts Museum i Herning har i vår reist nordover, tll Kristiansands Kunstsilo.