En revolusjonær omveltning i medielandskapet har dekket bordet for hindunasjonalisten Narendra Modi.

Modi og mediene

STRAM REGI: I stedet for kristisk nyhetsdekning, får indiske TV-seere servert timeslange sendinger om Narendra Modi - her på plass i Abu Dhabi for å åpne et hindutempel. FOTO: Ryan Lim, NTB / AFP

BREAKING blinket det mot oss da nyhetssendingen åpnet onsdag 14. februar. Jeg hadde nettopp ankommet India og var nå hjemme hos min indiske «onkel» og hans familie, slik jeg har vært så mange ganger før. Det som var «breaking» på CNN-News18 sine TV-nyheter den dagen, var verken Israels framferd i Gaza, stillstanden i Ukraina-krigen eller Delhi-politiets hardhendte håndtering av bøndenes nye protestaksjoner. Toppsaken var statsminister Narendra Modis innvielse av et hindutempel i Abu Dhabi. Ettersom minuttene gikk, viste det seg at dette faktisk var kveldens eneste nyhetssak. Slik ble familier over hele landet servert flere timers direktesending med Modi i sentrum, mens fingerferdige TV-teknikere retusjerte bort bakgrunnselementer for i stedet å legge til en blekrosa virtuell bakgrunn som matchet den rosa langskjorten Modi hadde på seg for anledningen. Selv ikke et reklamebyrå kunne ha gjort det bedre.

Med andre ord