Et chilensk kunstnerkollektiv viser at feminisme kan uttrykkes med både ord og kropp.

Lytt, syng, dans

Fire røde: LASTESIS omtaler seg som et interdisiplinært, interseksjonelt og transinkluderende kunstnerkollektiv. Foto: LASTESIS

Noen ganger er det fristende ikke bare å løfte fram bøker, men også å omtale forlag som drives av idealisme, politisk innsikt og vilje til å ta sjanser. Et av de nyeste er Camino, som holder til i Fredrikstad. På kort tid har de gitt oss en imponerende katalog med skjønnlitteratur som før blei oversett, men som nå er oversatt, med feministiske forfattere fra latinamerikanske land som spesialitet. «Brenn frykten» klarer på få sider å bryte med – eller smelte sammen – alle tenkelige sjangre. Det kalles et manifest, og springer ut av et chilensk kunstnerkollektiv fra Valparaiso. At kollektivet er godt belest i feministisk tenkning, forstår vi av navnet Las Tesis (eller LASTESIS), som henspiller på teser eller teorier. Men det som gjør dette så egenartet og kraftfullt, er at det er snakk om et kunstkollektiv som trer fram med klart språk, musikk, sanger og kamprop, dans og andre kroppslige uttrykk. Det er tale om kvinne-bevegelser i dobbel betydning. Kunsten skal hentes ut fra universiteter, formelle scener og museer for å erobre det offentlige rom.

Bokmagasinet