Anmeldelse

Eventyrets talsmann

Gi ungdommen fabelprosa før ­konformiteten og fantasiløsheten tar dem!

I skrivestua: Tor Åge Bringsværd hjemme i Hølen, Vestby i 2013. Foto: Christopher OlssønI skrivestua: Tor Åge Bringsværd hjemme i Hølen, Vestby i 2013. Foto: Christopher Olssøn
Roman for ungdom

Tor Åge Bringsværd

La oss velte hele byen!

Roman for ungdom

Cappelen Damm 2024, 187 sider

I et podkastintervju høsten 2021 sa den amerikanske sci-fi-forfatteren Kim Stanley Robinson at han var ferdig med dystopiske postapokalyptiske romaner. Årsaken var rett og slett politisk – sjangeren «tjener ikke som en advarsel, den får deg ikke til å endre oppførselen din», sa han. Heretter skriver han utelukkende som en utopisk science fiction-forfatter. Samtidig understreket Robinson at perioden vi befinner oss i, gjør at man må ha en ganske lav terskel for hva man kaller en utopi. Å skildre en verden som unngår masseutryddelse, er blitt utopisk, hevdet han: «Det er det beste vi kan forvente fra det ståstedet vi befinner oss på akkurat nå.»

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Bokmagasinet

Kommentar

At det føles ukomfor­tabelt å framføre kritikk, betyr ikke at man er kneblet.

Essay

Flannery O’Connors bråkete univers er fylt av blinde og døve, falske profetar og struttande påfuglar.

Nordisk råd

Litte­ra­turen er i ferd med å skilles fra den mennes­ke­lige kroppen.