Camilla Houeland har delt denne artikkelen med deg.

Camilla har delt denne artikkelen

Bli abonnent
DebattGrønn omstilling

Svak lesing av rapport om rettferdig omstilling fra olje

Ole Kvadsheim omtaler i Klassekampen 24. april vår rapport «Rettferdig grønn omstilling». Kvadsheim kritiserer rapporten for ikke å svare på et spørsmål vi ikke stiller.

La oss først si hva vi har skrevet om, før vi kommer til Kvadsteins poenger. Vi har sett på omstillingsutfordringer knyttet til sysselsetting og kompetanse ved et hypotetisk politisk vedtak om å:

  • Stanse all ny leting etter olje og gass i 2024.
  • Avvikle all petroleumsproduksjon fra 2050.

Vi problematiserer ikke oppdragsgivers motivasjon, men forstår det som et forsøk på å vurdere mulighetene for å nå klimamålene og samtidig ta hensyn til oljearbeidere. Rapporten vår ser først på hvor mange som er sysselsatt i petroleumsindustrien i dag, og vurderer hvor mange som kan bli berørt av en utfasingspolitikk som over. Med utgangspunktet i begrepet «rettferdig omstilling», diskuterer vi hvilke oljearbeidere eller lokalsamfunn som vil være spesielt sårbare i et slikt scenario.

Kvadsheim beskriver at rapporten handler om «hvilke næringer politikerne bør bygge opp for å erstatte oljen», og kritiserer den for å ikke vurdere konsekvensene av et utfasingsvedtak for inntekter til staten og for produktivitet.

Petroleumssektorens bidrag til samlet norsk verdiskaping beskrives. At et politisk utfasingsvedtak vil ha betydning for verdiskapning i Norge, er det ikke tvil om. Verdiskapingsbidraget er imidlertid et annet spørsmål som også må vurderes opp mot meget usikre anslag om prisutvikling på olje og gass, samt statens risiko fra støtteordninger. Kanskje også kostnader til å håndtere klimaendringer.

«Kvadsheim kritiserer rapporten for ikke å svare på et spørsmål vi ikke stiller»

Kjernen i omstillingsutfordringen er: Fossilindustrien gir store inntekter og er samtidig viktigste kilde til klimautslipp.

Rapporten handler om sysselsettingen og kompetanse. Kvadstein gjengir rapportens sysselsettingsanslag rett. Uavhengig av klimavedtak, forventes det at petroleumsinvesteringer vil synke fra 2027, på grunn av færre drivverdige funn (og muligens lavere priser i framtiden). Sysselsetting vil gradvis reduseres – først i leverandørindustrien, så i utvinningsaktiviteten – med rundt 60.000 innen 2050. Vi anslår at med de to politikkforslagene, må om lag ytterligere 27.000 mennesker finne annet arbeid.

Fram til 2050 forventes ellers arbeidsstyrken å holde seg stabil. Mens petroleumsjobber reduseres vil det være behov for ny arbeidskraft i en rekke næringer. Fleste innen helse og omsorg. Trolig også mange innenfor IKT.

Behovene for flere sysselsatte i mange sektorer kan skape nye muligheter for dagens oljearbeidere. Men det er ikke opplagt at jobbene i helsesektoren og IKT er godt tilpasset den kompetansen de har. Det er mer sannsynlig at petroleumsarbeiderne finner det relevant og attraktivt å arbeide i nye industrinæringer som vokser som følger av det grønne skiftet.

Kvadsheim kan gi Klassekampens lesere inntrykk av at vi anbefaler generelle subsidier av grønne, uproduktive næringer. Det er ikke tilfelle. Rapportens anbefalinger tar utgangspunkt i flere premisser som Kvadsheim ikke forholder seg til: 1) Et scenario med letestans i 2024 og produksjonsstans i 2050, 2) En kontekst der myndighetene vurderer havvind som lønnsomme eller ønskelige av andre grunner for samfunnet, 3) At sosiale hensyn til individ og lokalsamfunn skal vurderes og 4) Et ønske om å sikre at relevant kompetanse i petroleumsindustrien er tilgjengelig på lang sikt.

Det første premisset handler om å nå klimamålene. 2050 er så langt framme at konsekvensene kan planlegges for, mens letestans kan på kort sikt være mer krevende for sysselsettingssjokk og risiko for å miste kompetansemiljøer, spesielt i leverandørindustrien. Og vi kan miste mulighetene for utvikling av nye, grønne industrier spesielt rundt havvind.

Det er ikke opplagt at andre, nye næringer kommer i de samme geografiske områdene hvor dagens leverandørnæringer er eller petroleumsansatte bor. Dersom man vil beholde kompetansemiljøer og lokalsamfunn, taler dette for at havvindutbyggingen bør fases inn før petroleumsinvesteringene fases ut. Da kan den trenge støtte på kort sikt.

Lyst å lese mer fra Klassekampen?

Bli abonnent

Du kan lett registrere deg med

Debatt

Fosen-dommen

Hvem kjemper for menneske­ret­tig­heter?

Hvem skal straffes? De som bryter menneskerettighetene eller de som slåss for at et menneskerettsbrudd skal ta slutt? Det er hovedessensen i saken som skal opp i høyesterett i dag. Aksjonistene som okkuperte foajeen i Energidepartementet for noen år tilbake, gjorde det for å få regjeringen til å respektere og følge høyesteretts enstemmige dom av 11. oktober 2021. I denne dommen slo høyesterett fast at utbyggingen av vindkraftverkene på Fosen var et brudd på samenes menneskerettigheter. Da aksjonistene gikk inn i Energidepartementet, hadde regjeringen verken noen plan for å avslutte menneskerettsbruddet eller kommet med noen som helst slags unnskyldning til reindriftssamene på Fosen. Aksjonene førte først til at statsminister Støre sa unnskyld, deretter ble det fortgang i arbeidet med å avslutte menneskerettsbruddet. Men selv om det ble fortgang i dette arbeidet, er det fortsatt ikke avsluttet.

Rusreformen

Libe­ra­lis­tenes reform?

Jeg tror «Krigen mot narkotika» vil bli stående som en skamplett i nyere norsk historie. Den innebar en knallhard og stigmatiserende narkopolitikk. Fra starten av 1970-tallet ble titusener av våre mest sårbare kastet i fengsel på meningsløst lange dommer. Nå har det heldigvis blitt en justering, gjennom et bredt forlik med stor majoritet i Stortinget. Politisk redaktør Bjørgulv Braanen var kritisk til forliket (10. juni). Han skrev: «Legalisering har alle steder og overalt ført til økt tilgjengelighet».

Matbudbransjen

ID-kort – et løsnings­forslag

Mediene har avslørt at det foregår uregelmessigheter blant utenlandske matbud i Oslo. Sist ute er NRK, men også aviser som Klassekampen har over tid satt søkelyset på arbeidsforholdene i bransjen. Skal vi gjøre det vanskeligere å begå lovbrudd i matbudbransjen, bør vi sørge for at fødsels- eller d-nummer bare kan brukes av personen som eier det. NRK forteller at bakmenn rekrutterer utenlandske statsborgere til å jobbe som sjåfører i Oslo gjennom ulike app-selskaper. Bakmennene «hjelper» deretter til med å skaffe d-nummer, et identifikasjonsnummer Skatteetaten ved Folkeregisteret utsteder til utenlandske borgere som jobber i Norge og skal oppholde seg her i mindre enn seks måneder. Ved å ta kontroll over sjåførenes d-nummer, skal bakmennene så ha styrt enkeltpersonsforetakene som de rekrutterte sjåførene har fått «hjelp» til å opprette. Foretakene skal ha blitt solgt videre gjennom Facebook-grupper. Denne typen misbruk av d-nummer er dessverre ikke uvanlig.