Album

Ny vår for Haust

Haust viser at det finnes mye positivt i det negative.

JAJA: Det negative comeback-albumet til Haust leverer varene. Foto: Matthis KleebJAJA: Det negative comeback-albumet til Haust leverer varene. Foto: Matthis Kleeb

Haust

Negative Music

Fysisk Format

Britisk punk, skrekkfilmer, svartmetall og samfunnskritikk: Dette er noen av impulsene Haust har høstet, eller haustet, gjennom en oppvekst i 90-tallets slitne Notodden. Nå er de tilbake i sin originale besetning fra debuten «Ride the Relapse» (2008). Etter en lang pause er det kanskje lett å bare høre Haust som enda et norsk svartpunk-band, og glemme at de var tidlig ute og banet vei for band som siden har vokst forbi dem. For eksempel Kvelertak, som flere ganger har pekt på bandet som en inspirasjonskilde.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Album

Tune-Yards

Better Dreaming

Merrill Garbus og Nate Brenner i Tune-Yards (eller tUnE-YaRdS) har en helt egen måte både å mikse stemmer og rytmer på, der kaoset først lander når kaoset vil – eller når du har spilt platene deres nok ganger, og helst ikke i bakgrunnen. For det er en vanskelig tilgjengelig funk her, en leken og feirende funk som kommer til overflaten hvis vi lar den. Noe som er særlig hørbart i midtpartiet, fra «Limelight» til «How Big Is the Rainbow», der Garbus hyller livet og frykter for barnas framtid i samme åndedrag. Eller som hun synger i den ganske så nydelige indiesoul-perlen «Get Through»: We don’t know how we get through, but we do. Enn så lenge.

Yeule

Evangelic Girl is a Gun

Nok en zoomer basker seg i Y2K-lyd. Med stort hell.

Eir

Fryden­lundgata

To fra folkemusikktrioen Ævestaden gir ut hver sin sterke soloplate.