Kronikk

En kamp mot tortur i Norge

Det finnes en gruppe som stadig får sine ­menneske­rettigheter krenket i helsevesenet. Nå prøves overgrepene i psykiatrien endelig i retten.

En gruppe mennesker er i praksis rettsløse i dagens Norge. 26. februar 2024 overvar jeg rettsmøtet i Høyesterett: Inger-Mari Eidsvik og Merete Augusta Nesset mot Den norske stat. Saken gjaldt ulovlig tvangsmedisinering med antipsykotika, isolasjon/skjerming og beltelegging som Eidsvik og Nesset har vært utsatt for over en rekke år mens de har vært i statens varetekt i psykiatriske institusjoner.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kronikk

Nå er det slutt på kubansk sovjet-kommunisme – ti år for seint, etter ekstremt press fra USA.

ICC har interne og eksterne problemer. Norge bør bidra på begge områder.

KI kan gi økt produk­ti­vitet på kort sikt. Hva skjer lengre fram i tid?