Fokus

Skal vi leke skole?

Vi har prøvd å presse læring inn i barnehagen før, uten resultater. Hvorfor gjøre det igjen?

Hver eneste dag er det barnehagebarn som leker at de er på skolen. Noen steder er leken satt i gang av barna, med ansatte til stede på barnas premisser, uten planlagt læringsmål for leken. Barna sier for eksempel at de leker at de lærer bort noe eller har en oppgave. Andre steder er denne leken satt i gang av de ansatte, med en forhåndsbestemt oppgave og plan for hva barna skal lære seg i det de kaller lek. Disse to eksemplene er ytterpunktene i en debatt som har pågått hele 2000-tallet om barnehagen.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Fokus

Skatte­mot­standen øker. Det skaper større behov for å forklare verdien av skatt.

Mangelen på læremidler truer både elevenes læring og funda­mentet for ny faglit­te­ratur.

De røde og grønne partiene må henge sammen, ellers blir vi hengt hver for oss.