Kringla heimsinsLandsloven

Rettferd for hvem?

Magnus Lagabøtes landslov var ikke bare et skritt mot den humane rettsstaten.

ILLUSTRASJON: KNUT LØVÅS, KNUTLVAS@GMAIL.COM ILLUSTRASJON: KNUT LØVÅS, KNUTLVAS@GMAIL.COM

I år feirer vi at det er 750 år siden Magnus Lagabøtes landslov ble vedtatt. Landsloven representerer et vannskille i norsk historie, men på hvilken måte? Skapte landsloven grobunn for «et nytt, mer humant samfunn», slik professor Jørn Øyrehagen Sunde har hevdet, eller var landsloven ledd i en sentralisering som peker fram mot eneveldet? Her skal jeg nærme meg dette store spørsmålet ved å se nærmere på hvordan middelalderlovene så på og forsøkte å regulere voldsbruk, det vi i dag vil kalle strafferett, men som den gang ble kalt «mannhelg.» Ordet «mannhelg» kommer av «mann» som betyr mann eller som her menneske, og «helg» som betyr hellig eller ukrenkelig. Mannhelgebolken handler om hva som skal gjøres dersom et menneske blir krenket. Slike krenkelser kunne komme i form av drap eller andre voldelige handlinger, og volden kunne innbefatte verbal vold i tillegg til fysiske overgrep.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kringla heimsins

Hvordan hadde verdens­historien sett ut om Marokko hadde fått oppfylt drømmen om ameri­kanske kolonier?

Zhou-dynastiet fikk et langt liv, men etter hvert som statens overherre­dømme ble mer og mer fiktivt, mistet den også sin legi­ti­me­rende kraft.

Bare Lu-statens krønike overlevde.