Kringla heimsinsSenantikken

Byen mellom hav og land

Gazas historie gir et rikt innblikk i et sydende sentrum for religioner, handel og kultur under kristendommens første århundrer.

Lag på lag med historie: Her maleriet «Gaza» av David Roberts, malt i 1839. Foto: Cleveland Museum of ArtLag på lag med historie: Her maleriet «Gaza» av David Roberts, malt i 1839. Foto: Cleveland Museum of Art

Lille nyttårsaften var det et stort oppslag her i avisa om Gazas arkeologiske minnesmerker som i tur og orden ble jevnet med jorda. Romerske gravplasser, eldgamle klostre, en moské fylt med sjeldne manuskripter. Det kan kanskje virke malplassert – til og med brutalt – å bry seg om tilsynelatende unyttige byggverk når mennesker blir drept i tusentall. Men de fysiske sporene av tidligere tiders liv er ikke bare estetiske attraksjoner – de representerer felles minner og referanser. Og de kan aldri bygges opp igjen. Derfor handlet to av punktene (paragraf 91 og 92) i anklageskriftet som Sør-Afrika leverte inn til Den internasjonale straffedomstolen i Haag, nettopp om historiske monumenter.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kringla heimsins

Tidligere trodde man at hvert eneste landdyr hadde et motstykke i havet.

Et fantasidyr ble brukt i kampen mellom katolikker og protes­tanter.

En norskfødt arkeolog og eventyrer var sentral når det gjaldt å vekke Europas interesse for egyptisk arkeologi. Men identi­teten hans var et mysterium.