Teater

Gnistrer aldri

Édouard Louis' "Hvem drepte faren min?" egner seg egentlig ikke for scenen.

Kontrast: Det er noe komisk over hvordan Olav Waastad leverer replikkene sine, selv om teksten er mørk. Foto: Den Nationale SceneKontrast: Det er noe komisk over hvordan Olav Waastad leverer replikkene sine, selv om teksten er mørk. Foto: Den Nationale Scene

Hvem drepte faren min?

Av Den ­Nationale Scene, Bergen

Gjestespill fra Agder Nye Teater.

Regi, koreografi og scenografi: Magnus ­Sparsaas

Med: Olav ­Waastad, Charlott Utzig og Magnus Sparsaas

Den franske forfatteren Édouard Louis fikk mye ros, men også kritikk for sin debutbok «Farvel til Eddy Bellegueule» i 2014. Vår egen Kjartan Fløgstad mente han svertet arbeiderklassen og sin egen familie i skildringen av en traumatisk oppvekst preget av vold, fattigdom, rasisme og homofobi. Hvorfor foreldrene hans handlet som de gjorde, virket han ikke interessert i å forstå, mente Fløgstad. Hvorfor syntes faren det var svært problematisk at sønnen var feminin og, enda verre, homo? Hvor kom holdningene hans fra?

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Teater

Teater

Stormen

Ei oppsetjing med klår tematikk, men ei ikkje like klår forteljing bak.

Teater

Loke

Mytisk, mytologisk og litt mystisk, men først og fremst sanseleg og opplevingsrikt.

Teater

Den ­uendelege historia

Aldri før har jeg sett en ­familieforestilling som stoler så mye på kunstens kraft og barns evne til meddiktning.