Teater

Gnistrer aldri

Édouard Louis' "Hvem drepte faren min?" egner seg egentlig ikke for scenen.

Kontrast: Det er noe komisk over hvordan Olav Waastad leverer replikkene sine, selv om teksten er mørk. Foto: Den Nationale SceneKontrast: Det er noe komisk over hvordan Olav Waastad leverer replikkene sine, selv om teksten er mørk. Foto: Den Nationale Scene

Hvem drepte faren min?

Av Den ­Nationale Scene, Bergen

Gjestespill fra Agder Nye Teater.

Regi, koreografi og scenografi: Magnus ­Sparsaas

Med: Olav ­Waastad, Charlott Utzig og Magnus Sparsaas

Den franske forfatteren Édouard Louis fikk mye ros, men også kritikk for sin debutbok «Farvel til Eddy Bellegueule» i 2014. Vår egen Kjartan Fløgstad mente han svertet arbeiderklassen og sin egen familie i skildringen av en traumatisk oppvekst preget av vold, fattigdom, rasisme og homofobi. Hvorfor foreldrene hans handlet som de gjorde, virket han ikke interessert i å forstå, mente Fløgstad. Hvorfor syntes faren det var svært problematisk at sønnen var feminin og, enda verre, homo? Hvor kom holdningene hans fra?

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Teater

Figur­teater

Bukkene Bruse begynner på skolen

Ei varm, lita figurteater-framsyning.

Teater

Dyrene i Hakke­bakke­skogen av Thorbjørn Egner

«Dyrene i Hakkebakkeskogen» overbeviser ikke om hvorfor skuespillet skal settes opp, men kommer likevel til å glede et stort publikum.

Teater

Spør skogen

Uforløyst kvardagsfilosofi er ikkje nok til å lage godt teater av Morten Abels songar.