Kommentar

Mørke skyer i horisonten

Ekspert på energi- og materialbruk Vaclav Smil kaster lys på den grønne medaljens bakside.

Natursjokk: Overgangen til fornybar vil føre til et løpsk forbruk av ressurser og areal, skriver Bjørn Vassnes. Her fra en vindturbinpark i Odervorland, Tyskland. Foto: PATRICK PLEUL, NTB/AFPNatursjokk: Overgangen til fornybar vil føre til et løpsk forbruk av ressurser og areal, skriver Bjørn Vassnes. Her fra en vindturbinpark i Odervorland, Tyskland. Foto: PATRICK PLEUL, NTB/AFP

For oss som rent faktisk lever i vindturbinenes skygge, kommer det ikke som noen overraskelse at vi ødelegger norsk natur. For andre måtte det en TV-serie til før de oppdaget det. Uansett: Takk til NRK for serien «Oppsynsmannen». Det serien derimot ikke forteller oss, er at den viser fram resultatet av en villet politikk – og at det kommer til å bli verre. Mye av nedbyggingen skyldes vekst, i folketall, forbruk og økonomi. I tillegg har vi fått en ny «handlingsregel»: Ifølge minister Espen Barth Eide vi ødelegge natur for å oppfylle nasjonale klimamål. Og ifølge NHOs leder trenger vi klimapanikk for å handle. Alt dette vil nok utløse subsidier og raske penger til spekulantene, som de kan ta med seg til Sveits. Men gir det gode løsninger?

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kommentar

Ny, ambisiøs samleplate med «goth divas» er for mye og for lite på en gang.

Hva vil britenes nye leder stå for?

Youtube sitter på et litt rotete, men enormt arkiv av følel­ses­mes­sige reaksjoner.