Essay

I dødvinkelen

Få har lyktes like godt som Thorvald Steen med å transformere erfaring til kunst. I dag fyller han 70 år.

PÅMINNELSE: I romanene «Det hvite badehuset» og «Det siste fotografiet» minner Thorvald Steen oss om at det ofte er dem som har det vanskeligst blant oss, som betaler prisen for majoritetens fred og fordragelighet. Foto: Anniken C. MohrPÅMINNELSE: I romanene «Det hvite badehuset» og «Det siste fotografiet» minner Thorvald Steen oss om at det ofte er dem som har det vanskeligst blant oss, som betaler prisen for majoritetens fred og fordragelighet. Foto: Anniken C. Mohr

Første gang jeg snakket med Thorvald Steen, var høsten 1990. Han ringte og lurte på om jeg ville være nestformann i Forfatterforeningen når han skulle ta over som formann på nyåret. Jeg ble mildt sagt overrumplet. Jeg kjente ham ikke, kunne ingenting om styrearbeid eller fagforeningspolitikk, derimot var jeg midt i en skilsmisse, usikker på mine økonomiske utsikter, ulykkelig forelsket i en gift mann med mere, med mere, og sa derfor ja i ren forfjamselse.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Kommentar

Jerntoll får vi. Men vi slipper nok å se norske lydbøker på Spotify.

Kunst

I går gikk Blomqvists årlige høst­auk­sjon av stabelen. Flere verk forble usolgt.

Kommentar

Svindlerne bruker kunstig intel­ligens på stadig mer kreative måter. Det stiller tøffere krav til vår digitale beredskap.