Ideer

Kongen av kulturkrig

Danby Choi og kulturavisa Subjekt har skjønt at det er penger å tjene på å spille på lag med algoritmene.

SKJERMTID: Danby Choi har forstått det: Ved å holde seg akkurat passe omstridt vil man igjen og igjen bli belønnet med mikrofon, spalteplass og oppmerksomhet. Foto: Fartein RudjordSKJERMTID: Danby Choi har forstått det: Ved å holde seg akkurat passe omstridt vil man igjen og igjen bli belønnet med mikrofon, spalteplass og oppmerksomhet. Foto: Fartein Rudjord

For fem år siden gikk medieekspert Trygve Aas Olsen ut og hevdet at kulturjournalistikken måtte bli mer konfliktorientert og følelsesbetont for å lykkes digitalt. Allerede da var det åpenbart at den hadde tålt overgangen fra papir til nett særdeles dårlig.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Leseliste for vår tid

Kampen mot ulikhet bør ikke bare handle om penger, men om tid til å følge sine drømmer, mener Martin Hägglund.

Kulturuka

Ein briljant, heilt original idé til ein fami­lie­film: ­Ei inkom­petent jente dankar ut ein overkva­li­fisert gut.

Musikk

Dårlig konsert­kultur: – Folk tror at de ser på «Mesternes mester» med potetgull og brus, sier Øystein Greni