Album

Himmel og hav

Ingri Høyland eksperimenterer seg fram til lyden av sjø og stein.

PÅ BANEN: Ingri Høyland har gjort danske av seg. Foto: Kasper LøftgaardPÅ BANEN: Ingri Høyland har gjort danske av seg. Foto: Kasper Løftgaard
Album

Ingri Høyland

Ode to Stone

Rhizome Records

Havet er alltid i bevegelse. Selv når det er blikkstille, skyller bølgene over fjæresteinene eller sandstrendene. Den norske lydkunstneren og eksperimentelle popartisten Ingri Høyland har latt seg inspirere av forholdet mellom vind, sjø, stein og sanddyner på Husby Klitplantage på Vest-Jylland. Det hele er ispedd noen tanker fra sci-fi-forfatteren Ursula Le Guin, og en viss lengsel etter norsk natur.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Album

Tune-Yards

Better Dreaming

Merrill Garbus og Nate Brenner i Tune-Yards (eller tUnE-YaRdS) har en helt egen måte både å mikse stemmer og rytmer på, der kaoset først lander når kaoset vil – eller når du har spilt platene deres nok ganger, og helst ikke i bakgrunnen. For det er en vanskelig tilgjengelig funk her, en leken og feirende funk som kommer til overflaten hvis vi lar den. Noe som er særlig hørbart i midtpartiet, fra «Limelight» til «How Big Is the Rainbow», der Garbus hyller livet og frykter for barnas framtid i samme åndedrag. Eller som hun synger i den ganske så nydelige indiesoul-perlen «Get Through»: We don’t know how we get through, but we do. Enn så lenge.

Yeule

Evangelic Girl is a Gun

Nok en zoomer basker seg i Y2K-lyd. Med stort hell.

Eir

Fryden­lundgata

To fra folkemusikktrioen Ævestaden gir ut hver sin sterke soloplate.