DebattKlimautvalget

Klimaut­valgets fallgruve

I Klassekampen 1. desember forsvarer forsker Bård Lahn Klimautvalget mot min kritikk (24. november). Jeg pekte på at i utvalgets «tekniske analyse» sørger biomasse for 25 prosent av utslippsreduksjonene, uten at utvalget tok seg bryet med å regne ut at det vil kunne medføre så omfattende hogst at norsk skog vil gå over fra å være et stort karbonsluk til en utslippskilde. Men Lahn mener jeg tolker den «tekniske analysen» feil, fordi den «ikke [er] en anbefaling om hvordan utslippene bør reduseres», men derimot er inkludert for «å vise at vi ikke kan fortsette å gjøre alt det vi gjør i dag».

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Debatt

Skolegudstjenester

La kirken være hva kirkens er, skolen hva skolens er

Prest Einar Gelius viser blant annet i Klassekampen 15. desember til Grunnlovens paragraf 2 om vår kristne og humanistiske arv som forsvar for skolegudstjenester. Så enkelt er det ikke. Utfordringen fra loven ligger i at mens kristendommen ser verdiene sine som gudegitte, betraktes de i humanismen som menneskeskapte. Loven krever balanse mellom de to verdisynene, men skolegudstjenester skaper slagside for det ene. Paragraf 2 har skapt behov for et livssynsåpent samfunn hvor ulike livssyn ivaretas. Det er den kulturarv vårt samfunn bør videreføre.

Trafikk

Store byers trafikk­pro­blemer

Trafikkproblemene i Norges største byer vokser år for år. Køene blir lengre, lufta blir dårligere, og kollektivsystemene presses til bristepunktet. Likevel forventes det at kommuner og fylker skal bære hovedansvaret for å løse utfordringene. Det holder ikke lenger. Det er urealistisk, og det er uansvarlig. Storbyenes trafikkutfordringer er ikke lokale bagateller.

Religion

Å være åpen

Jeg leser og leser og kan ikke annet enn å tenke at det det handler om er å være åpen. Majoritet minoritet; ingen av oss har valgt. Men vi kan velge å skape fellesskap istedenfor å holde på å snakke om utenforskap. Vi må tåle å være annerledes. Annerledeshet finnes overalt og i oss alle. Samtidig finnes likhetene.