Kommentar

Livsfriser og døds­variasjoner

Jon Fosses dramatikk har åpnet for utallige tolkninger. Det interessante er hvor ulike de er.

Én versjon: Bildet er fra Det Norske Teatrets oppsetning av «Sterk vind», med Jan Grønli, Anne Marit Jacobsen og Jon Bleiklie Devik i rollene. Foto: Pernille SandbergÉn versjon: Bildet er fra Det Norske Teatrets oppsetning av «Sterk vind», med Jan Grønli, Anne Marit Jacobsen og Jon Bleiklie Devik i rollene. Foto: Pernille Sandberg

Selv om «Septologien» trolig var tungen på vektskålen, var det som dramatiker Jon Fosse brøt gjennom internasjonalt, mer enn 20 år før Nobelprisen. «Nokon kjem til å komme» av den franske regilegenden Claude Régy, og «Namnet», i regi av Thomas Ostermeier, det nye stjerneskuddet i tysk teater, dannet opptakten til en Fosse-bølge i europeisk teater, og Fosse ble etter hvert et globalt fenomen, med festivaler i Russland, Kina, og endelig Norge.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kommentar

Om da Mummi­trollet finner et pent sted i skogen – men dessverre oppdager at det bor noen der fra før.

«Alle» skal gi ut bok. Men noen må faktisk skrive dem.

Susanne Chris­ten­sens skjønn­lit­terære debut er et sterkt stykke forestil­lings­prosa.