Kronikk

Nye toner i strømme­industrien

Spotify og Universal Music endrer spillereglene i musikkstrømmetjenestene. Om det er til det bedre, gjenstår å se.

BEDRE FOR DE BESTE: Spotify gjør endringer som skal komme seriøse «ærlige, hardtarbeidende artister» til gode, skriver kronikkforfatteren. Her gründer og direktør i Spotify Daniel Ek. FOTO: Andrew Burton, NTB / Getty Images / AFPBEDRE FOR DE BESTE: Spotify gjør endringer som skal komme seriøse «ærlige, hardtarbeidende artister» til gode, skriver kronikkforfatteren. Her gründer og direktør i Spotify Daniel Ek. FOTO: Andrew Burton, NTB / Getty Images / AFP

I musikkindustrien blir alt innhold vektet likt: Når et lydspor varer i mer enn 30 sekunder, så registreres det som avspilt. 30 sekunder eller 15 minutter, hobbymusiker eller profesjonell, fuglesang eller symfonisk sats, gammel klassiker eller håpefull nykommer, ti lyttere eller en million. Ingen forskjell – så lenge det er 30 sekunder med lyd.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kronikk

Ryktet om EUs død er sterkt overdrevet. Krisene samar­beidet står foran, kan tvert om gjøre inte­gra­sjonen sterkere.

Prøv på nytt, Vea

Hva betyr det egentlig at president Donald Trump har gjort kunstig intel­ligens til sitt viktigste kommu­ni­ka­sjons­verktøy?