Intervju

Rett på ballen

Bergenspunkerne i Sklitakling startet band for tretten år siden. Først i dag kommer debutplaten.

VI HAR ORD: Sklitakling har blitt mer enn et bra bandnavn, de er blitt et bra band. Foto: Paolo CiprianiVI HAR ORD: Sklitakling har blitt mer enn et bra bandnavn, de er blitt et bra band. Foto: Paolo Cipriani

For omtrent tretten år siden lå det en liten knøttliten kafé i Skostredet i Bergen som bare het Kaféen. På dagtid føltes den så liten at man knapt kunne snu seg, men på kveldstid var det, på forunderlig vis, tettpakkede konserter med navn som Vilde Tuv, Miss Tati og Silja Sol. Her jobbet eller hang flere av medlemmene i punkrockbandet Sklitakling. På et sent nachspiel kom ideen om å starte band (én av dem hadde til og med et øvingslokale på Bergen Kjøtt i Sandviken). Dagen etter var første øving et faktum – ulikt de fleste andre som starter band og forblir på teoristadiet lenge.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Kommentar

Mu­sikk­vekst?

I Dagens Næringsliv forrige helg spådde eksperter, inkludert den anonymiserte «Mr. Music», at det globale musikkmarkedet vil doble seg de neste ti årene. «Det har aldri vært mer penger på vei inn», sto det – fordi styrtrike private equity-fond tiltrekkes av musikkindustrien. I artikkelen, skrevet av Lars Backe Madsen og Øyvind Holen, hentet de fram tall fra en Goldman Sachs-rapport fra august i år. I rapporten heter det at livemarkedet vil ha jevn vekst mens strømming går en lys tid i møte, fordi det er mer å hente på abonnementspriser og det forventes framgang i «umodne markeder» (Afrika, Sør-Amerika, Midtøsten), pluss økt inntjening fra såkalte «superfans» (hei, swifties). Artikkelen i DN og rapporten til Goldman Sachs sier ingenting om hvem som vil tjene på musikkbransjens forventede vekst. Men hvis det er noe jeg har merket meg denne høsten, så er det at de mindre artistene har det trangt økonomisk (bare gå på en konsert, for eksempel, og hør dem prate) og at de største plateselskapene sier opp ansatte. Hos Universal, Sony og Warner – de tre store – foregår det en aggressiv effektivisering- og sentraliseringsprosess.

Jubileum

Revo­lu­sjonær provokatør

Hundreårsjubilanten Pierre Boulez har preget samtidsmusikken som få andre.

Kommentar

Stå i det

Forrige uke fikk jeg lov å lede en samtale på Vill Vill Vest i Bergen sammen med Tonje Kaada, tidligere daglig leder i Øyafestivalen, under tittelen «Når idealer møter realiteter». Samtalens mål var å belyse hvilke konflikter som kan oppstå når idealer og verdier møter økonomiske realiteter, og hvordan musikknæringen kan bidra til å ta vare på våre verdier og kunstnerisk integritet. Kan man likevel være konkurransedyktige i et globalt marked? For vi snakker mye om verdier i kulturfeltet. Om fellesskap, bærekraft, inkludering – og om at vi ønsker å stå for noe. Det er vel kjernen i alt vi holder på med, eller? Musikkbransjen er også en økonomi. Etter hvert har det blitt en stor økonomi, som dypest sett opererer i samme landskap som oljefondet.