Anmeldelse

Innenfor rammen

Mats Michael Sandstad har skrevet et lettbent portrett av galleristen som ung mann.

DEBUTANT: Mats ­Michael Sandstad. Foto: Geir Anders ­Rybakken ØrslienDEBUTANT: Mats ­Michael Sandstad. Foto: Geir Anders ­Rybakken Ørslien

Mats Michael Sandstad

Galleristen

Roman

Cappelen Damm 2023, 153 sider

På boksider og på filmlerretet fremstår gjerne kunstbransjens aktører som usympatiske, umoralske og egoistiske karrierister. Det finnes en hang til å portrettere kunstnere, gallerister og kuratorer som dekadente, med et underliggende premiss om at vi har med nakne keisere å gjøre. Med sin debutroman «Galleristen» virker Mats Michael Sandstad å ville forfølge og nyansere slike fremstillinger. Her møter vi eieren av Galleri K.N.I.V. idet han forbereder separatutstillingen til kunstneren Lucas, som ikke helt har klart å bryte den kunstinstitusjonelle lydmuren. Det er duket for beskrivelser av kunstverdenens habitus, med bøttehatter, stor grad av selvbevissthet og verktitler som «Küng Futopia» og «Allah prima». Heldigvis reproduserer ikke boka bare enkle stereotypier om kunstnermiljøer; til det er galleristens tilværelse for lite ekstravagant. Er det en ting romanen lærer oss, er det at å være gallerist ikke handler om cava og kokain med kunstnere og mesener, men om husleie og kundepleie.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Bokmagasinet

Kommentar

Tor Åge Bringsværd etterlater oss med verdener.

Essay

Hos Torborg Nedreaas gis det utsatte mennesket språk og verdighet.

Nordisk råd

Må framgang i feminismen alltid handle om å tenke nytt?