Teater

Med ved skal mannen lokkes

Mannlig identitet er et bærende tema i Det Norske Teatrets iscenesettelse av «Heil ved».

Ro i sjela: Det Norske Teatrets «Heil ved» maner fram en meditativ tilstand, men vår anmelder tar seg i å lure på om både bygdelivet og mannen eksotiseres og romantiseres. Foto: Dag JenssenRo i sjela: Det Norske Teatrets «Heil ved» maner fram en meditativ tilstand, men vår anmelder tar seg i å lure på om både bygdelivet og mannen eksotiseres og romantiseres. Foto: Dag Jenssen

Heil ved

Det Norske Teatret

Av Lars Mytting

Regi: Erik Ulfsby

Med:

Jon Bleiklie Devik, Christian Ruud Kallum, Stein Torleif Bjella med flere.

Hvorfor kjenner vi på slik en ro når vi kan hvile oss foran de flakkende flammende i et bål? Hvorfor skaper det å se gnister fra flammene virvle opp i nattelufta, en særegen form for tilfredshet? Som om det – et eller annet sted dypt inne i alle mennesker, i vårt urgamle DNA – finnes en kode for bålets nøkkelrolle for overlevelse. Det at mennesker for hundretusener av år siden lærte å gjøre opp ild, og dermed kunne varme seg og lage mat over et bål, skulle bli avgjørende for vår utbredelse som art. Derfra er det kanskje ikke så fjernt å tenke at noe av den samme roen kan fremkalles av alt som leder frem mot dette bålet – sankingen, hoggingen, kløyvingen, stablingen, tørkingen og fyringen.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Teater

Teater

Den ­uendelege historia

Aldri før har jeg sett en ­familieforestilling som stoler så mye på kunstens kraft og barns evne til meddiktning.

Teater

Britt-Marie var her

I denne litt uferdige framsyninga ser vi at det aldri er for seint å forsyne seg av livet.

Teater

Macbeth

Nationaltheatrets «Macbeth» er retningsløs og full av innfall, men har gode skuespillere.