Kunst

Tysklands rose

Neue Nationalgalerie i Berlin viser den arkitektur­glade, utpreget urbane Isa Genzkens kunst. Men naturen får ønske velkommen.

Gror godt: "Pink rose" (2016/2023) er det første verket som møter publikum utenfor Neue Nationalgalereie i Berlin. Verket er forøvrig i Fredriksen-familiens eie. Foto: Nationalgalerie – Staatliche Museen zu Berlin/Jens Ziehe Courtesy Galerie BuchholzGror godt: "Pink rose" (2016/2023) er det første verket som møter publikum utenfor Neue Nationalgalereie i Berlin. Verket er forøvrig i Fredriksen-familiens eie. Foto: Nationalgalerie – Staatliche Museen zu Berlin/Jens Ziehe Courtesy Galerie Buchholz

Isa Genzken:

Neue National­galerie i Berlin

Står til 27. november

Det begynner med en rose. Den rosa blomsten strekker seg atskillige meter oppover – mot den himmelen over Berlin som filmskaperen Wim Wenders i 1987 gjorde verdensberømt. I høst ruver rosen foran Neue Nationalgalerie, den modernistiske boksen Mies van der Rohe tegnet til Kulturforum, Vest-Berlins kulturpolitiske maktdemonstrasjon. Nå har tyskerens diskré britiske kollega David Chipperfield gitt bygningen en flere år lang overhaling. Blomstermakeren, Isa Genzken (f. 1948), føyer seg inn i den rekken av ruvende, stadig aktive kvinnelige kunstnere – amerikanske Barbara Kruger og italienske Monica Bonvicini stilte ut før henne – som har inntatt monumentets øverste, synligste etasje. Tyskeren har da også for lengst laget kunst av arkitektens sagnomsuste Barcelona-stol. For tiden henger et skamfert eksemplar av sittemøbelet under taket i paviljongen med de mange vinduene.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kunst

Kunst

Er et museum en politisk aktør? Spørsmålet skaper splittelse i Kunst-Norge.

Kunst

All the same bright

Måten noe sies på, er like viktig som budskapet.

Kunst

Pave eller pønker?

De barske fotografiene til Tom Sandberg forsvinner i den store utstillingen på Henie Onstad, som heller vil helgenforklare kunstneren.