Essay

Det beste er å være vill

Anne-Cath. Vestly brøt gjerne med takt og tone – i forsvar for kunsten, og for barna.

Investert: Anne-Cath. Vestly i rollen som Kanutten i 1963, hjemme i Nøklesvingen på Bøler i Oslo. Foto: Ivar Aaserud/Aktuell/NTBInvestert: Anne-Cath. Vestly i rollen som Kanutten i 1963, hjemme i Nøklesvingen på Bøler i Oslo. Foto: Ivar Aaserud/Aktuell/NTB

Da jeg i min ungdom arbeidet som journalist i magasinet Vi over 60, fikk jeg en gang gleden av å intervjue Anne-Cath. Vestly. Vi møttes hjemme hos henne på Bøler, hun var 77 år, og tok oss varmt og gjestfritt imot. Hun bød til og med på sparktur i det gnistrende vinter­været, jeg fikk låne sparken Esperanza, selv manøvrerte hun Tarzan, og fotografen fikk sitte på med forfatteren. Det var bergens­fotografens første sparktur noensinne.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Bokmagasinet

Fotoessay

Mobil­ka­me­raet gjør foto­gra­fiene våre stadig mer like. Hans-Olav Forsangs bilder utgjør en motkraft.

Intervju

Arbei­der­sio­nis­tene drømte om et sosia­listisk ideal­sam­funn. Historien la utopien i grus.

Kommentar

Er Litteratur-Norge full­sten­dig dominert av identi­tets­po­li­tikken?