Anmeldelse

Svart støy

Trevor Mathisons harde, pulserende lydlandskap høres ut som et forsøk på å vekke forgangne lyder til live igjen.

Forfall: Siden «decay» kan bety forråtnelse, kan utstillingstittelen i Trevor Mathisons «From Signal to Decay» leses dithen at det her dreier seg om lyder som forfaller, råtner og avleirer seg i omgivelsene. Foto: Tor S. Ulstein, KunstdokForfall: Siden «decay» kan bety forråtnelse, kan utstillingstittelen i Trevor Mathisons «From Signal to Decay» leses dithen at det her dreier seg om lyder som forfaller, råtner og avleirer seg i omgivelsene. Foto: Tor S. Ulstein, Kunstdok

Trevor Mathison: From Signal to Decay: Volume 6

Atelier Nord, Oslo Står til 15.10.23

I de dunkle rommene på Atelier Nord i Oslo presenterer den britiske kunstneren Trevor Mathison (f. 1960) en direktesending av lyder fra gata utenfor galleriet. Disse lydene er mikset sammen med eldre opptak fra bygningens innside, og det hele spilles ut som et rytmisk pulserende og kontinuerlig skiftende lydlandskap. I ettertid er det vanskelig å gi noen god beskrivelse av disse lydene. Istedenfor etterlater Mathisons komposisjon seg som en kjølig, hard, industriell summende, klirrende, susende, skjærende, buldrende atmosfære. Lydbildet er uten vokal, melodi eller refreng, men preges av et menneskelig fravær som rister i kroppen, det er forsterket og forvrengt til en til tider intens støy.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Mot veggen

Alle skal være repre­sentert i Bergens gater og smau, med unntak av hvite, heterofile menn, mener SVs Eira Garrido.

Kronikk

I Norge støtter to poten­si­elle regje­rings­par­tier alt Israel gjør. Nå må vi mobilisere mot mørkemanns­kreftene som støtter folke­mor­det på pale­sti­nerne.

Leseliste for vår tid

Kampen mot ulikhet bør ikke bare handle om penger, men om tid til å følge sine drømmer, mener Martin Hägglund.