Kulturtirsdag

Grosz på tanken

Det lille George Grosz-museet har overtatt en gammel bensinstasjon i Berlin og synliggjort en av den tyske kunsthistoriens skarpeste satirikere.

RØVER: George Grosz er verdens­berømt både for sine karikerte fremstillinger av overklassen og for bildene av individer nederst på samfunnsstigen. Her er en tegning fra «Die Räuber», 1922. Foto: Sammlung Judin / Das kleine Grosz MuseumRØVER: George Grosz er verdens­berømt både for sine karikerte fremstillinger av overklassen og for bildene av individer nederst på samfunnsstigen. Her er en tegning fra «Die Räuber», 1922. Foto: Sammlung Judin / Das kleine Grosz Museum

Mannen med de stikkende øynene later til å være i ferd med å sprekke på midten. I tillegg er hodeskallen hans åpen øverst – som om den skulle være en krukke. I kinnene har han fått spiker, rundt halsen en lenke. Armene hans peker først ut- og så innover og ender ved hvert sitt øre. De tilsvarende utstrakte bena understreker at den hårete figuren ligner et insekt. Bak det fortvilede oppsynet troner slitte industribygninger. Rundt det strekker noe som ligner piggtråd, seg.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Film

Karl Ove Knausgård og Joachim Trier går i dybden om traumer, til­knyt­ning og for­skjel­len mellom filmer og romaner

Kulturuka

Internett-aktivismen tar også nettets form når den treffer gatene: Den er lederløs, spontan, uregjerlig.

Bøker

Aschehoug forlag er til salgs. Medie­fors­ker Helge Rønning håper norske investorer kjenner sin besø­kel­sestid.