Anmeldelse

En ikke helt ­fantastisk Mikkel Rev

Roald Dahls fortelling er blitt ­sjarmerende, men uforløst teater.

Revefamilien: Vilde Moberg, ­Jakob Stabell og Karin Svihus Knutsen gestalter reverollene sine lekent og akrobatisk, mener Klasse­kampens anmelder. Foto: Erika HebbertRevefamilien: Vilde Moberg, ­Jakob Stabell og Karin Svihus Knutsen gestalter reverollene sine lekent og akrobatisk, mener Klasse­kampens anmelder. Foto: Erika Hebbert

Nationaltheatret

Av Rolad Dahl

Regi: Maria ­Drangeid

Med: Jakob Staball, Vilde Moberg, Karin Svihus Knutsen, Anders Mordal med flere

Få forfattere har større plass i barns hjerter enn Roald Dahl. Hans tidligste lesere utgjør dagens besteforeldregenerasjon, og de aller fleste foreldre i dag har en gang lyttet med spissede ører til bøker som «Heksene», «Mathilda» eller «Charlie og Sjokoladefab­rikken». Utover 60-, 70- og 80-tallet – ei tid da barnebøker først og fremst skulle være oppdragende – kom merkelige universer og drøye karakterskikkelser på løpende bånd fra Dahls skrivehus i Buckinghamshire. Dahl var barnebokforfatteren framfor noen tok barnas uforbeholdne parti, og det i ei tid da barnebøker framfor alt skulle være oppdragende.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Ideer

Ved årtu­sen­skiftet bygde to brødre en middel­al­derby i Skåne. Arki­tek­tur­opp­røret har gitt Jakriborg en ny runde i rampelyset.

Ved veis ende

Den kenyanske forfat­teren Ngugi wa Thiong’o er død. Kjernen i hans bøker var afrikansk stolthet og identitet.

Kulturuka

Lite visste eg at Tom Cruise skulle utløyse ei eksis­ten­siell krise