Roald Dahls fortelling er blitt ­sjarmerende, men uforløst teater.

En ikke helt ­fantastisk Mikkel Rev

Revefamilien: Vilde Moberg, ­Jakob Stabell og Karin Svihus Knutsen gestalter reverollene sine lekent og akrobatisk, mener Klasse­kampens anmelder. Foto: Erika Hebbert

Få forfattere har større plass i barns hjerter enn Roald Dahl. Hans tidligste lesere utgjør dagens besteforeldregenerasjon, og de aller fleste foreldre i dag har en gang lyttet med spissede ører til bøker som «Heksene», «Mathilda» eller «Charlie og Sjokoladefab­rikken». Utover 60-, 70- og 80-tallet – ei tid da barnebøker først og fremst skulle være oppdragende – kom merkelige universer og drøye karakterskikkelser på løpende bånd fra Dahls skrivehus i Buckinghamshire. Dahl var barnebokforfatteren framfor noen tok barnas uforbeholdne parti, og det i ei tid da barnebøker framfor alt skulle være oppdragende.

Kultur