Anmeldelse

En ikke helt ­fantastisk Mikkel Rev

Roald Dahls fortelling er blitt ­sjarmerende, men uforløst teater.

Revefamilien: Vilde Moberg, ­Jakob Stabell og Karin Svihus Knutsen gestalter reverollene sine lekent og akrobatisk, mener Klasse­kampens anmelder. Foto: Erika HebbertRevefamilien: Vilde Moberg, ­Jakob Stabell og Karin Svihus Knutsen gestalter reverollene sine lekent og akrobatisk, mener Klasse­kampens anmelder. Foto: Erika Hebbert

Nationaltheatret

Av Rolad Dahl

Regi: Maria ­Drangeid

Med: Jakob Staball, Vilde Moberg, Karin Svihus Knutsen, Anders Mordal med flere

Få forfattere har større plass i barns hjerter enn Roald Dahl. Hans tidligste lesere utgjør dagens besteforeldregenerasjon, og de aller fleste foreldre i dag har en gang lyttet med spissede ører til bøker som «Heksene», «Mathilda» eller «Charlie og Sjokoladefab­rikken». Utover 60-, 70- og 80-tallet – ei tid da barnebøker først og fremst skulle være oppdragende – kom merkelige universer og drøye karakterskikkelser på løpende bånd fra Dahls skrivehus i Buckinghamshire. Dahl var barnebokforfatteren framfor noen tok barnas uforbeholdne parti, og det i ei tid da barnebøker framfor alt skulle være oppdragende.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

På tampen

Filmen «Sorry, Baby» viser at generasjon X kan læra mykje av Y og Z politisk og kunst­na­risk.

Bibliotek

Lokal­be­folk­ningen på Tøyen og Stovner vil ta skade av kvelds­steng­te biblio­teker, ifølge sjefene ved filialene.

Museum

I dag åpner skog­finnenes etter­leng­tede muse­ums­bygg. Det hadde ikke gått uten utallige lobby-turer til Oslo, sier styre­le­deren.