Kronikk

Vi som ikke kan flytte hjem

Det er en egen sorg, det å vite at man ikke har råd til å bo i byen man har vokst opp i.

En fjern drøm: Mange prises ut av boligmarkedet i Oslo – inkludert de som har vokst opp der. Her en bildevisning gjennom vinduet hos en eiendomsmegler i Oslo. Foto: Berit Roald, NTBEn fjern drøm: Mange prises ut av boligmarkedet i Oslo – inkludert de som har vokst opp der. Her en bildevisning gjennom vinduet hos en eiendomsmegler i Oslo. Foto: Berit Roald, NTB

Det er ingen menneskerett å bo i Oslo. Vi har hørt det før, vi ser det i så mange kommentarfelt som omhandler det ødelagte bolig- og leiemarkedet i Oslo. Men i Norge er det vanlig å tenke at man skal få bo der man kommer fra, flytte hjem til fjellene, til vidda, til mormors hemmelige soppsted blant alle blåbærene.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kronikk

Nå er det slutt på kubansk sovjet-kommunisme – ti år for seint, etter ekstremt press fra USA.

ICC har interne og eksterne problemer. Norge bør bidra på begge områder.

KI kan gi økt produk­ti­vitet på kort sikt. Hva skjer lengre fram i tid?