Kronikk

Den digitale forbudstid

Er det egentlig forbud mot skjerm i skolen som er løsningen, slik mange hevder?

SJEKK-INN: Forbud mot mobiltelefoner i skolen er ikke veien å gå, skriver forfatterne. Her elever ved Rolf Krake Skolen i Danmark, som var tidlig ute med et forbud. Foto: Johan Gadegaard, NTBSJEKK-INN: Forbud mot mobiltelefoner i skolen er ikke veien å gå, skriver forfatterne. Her elever ved Rolf Krake Skolen i Danmark, som var tidlig ute med et forbud. Foto: Johan Gadegaard, NTB

Stort engasjement om den digitale skolen har preget den offentlige debatten det siste halve året. Bekymrede foreldre, markerte kulturpersonligheter og noen forskere har hevet utestemmen mot digitaliseringen i skolen, særlig mot bruken i de første skoleår. Mye har skjedd med digitalisering i norsk skole, som det er behov for å sette kritisk søkelys på. Men er det egentlig forbud og nedskalering som er løsningen, slik mange hevder?

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kronikk

«Hvordan går det, coolie?» spurte de meg, på martinisk kreolsk. Året var 1984. Og plutselig virker setningen depri­me­rende relevant igjen.

Det er så stusslig at den politiske redaktøren for «hele venstre­si­das dagsavis» på autopilot må angripe alle forsøk på å utvikle en human ruspo­li­tikk.

Hvordan løse beman­nings­ut­ford­ringer, vente­lis­ter og desen­tra­lisert helse­til­bud?