Essay

Jakten på gullskatte­kista

Hva skjer når et kommersielt underholdningsunivers for barn får vokse både i høyden og bredden over 34 år?

Kommersiell kjempe: Kaptein Sabeltann en suksesshistorie innen norsk kommersiell barnekultur som mangler sidestykke, skriver Mariken Lauvstad. Foto: Håkon Mosvold Larsen, NTBKommersiell kjempe: Kaptein Sabeltann en suksesshistorie innen norsk kommersiell barnekultur som mangler sidestykke, skriver Mariken Lauvstad. Foto: Håkon Mosvold Larsen, NTB

Klokka er halv elleve på kvelden, og sommernattehimmelen er blekblå. Min venninne smiler av synet av sin åtteårige sønn som løper i sikksakk av iver på fortauet, litt hit og litt dit. Da vi ankom Dyreparken, var det så stappfullt at det tok lang tid å finne parkeringsplass til bilen. Men det gikk til slutt, og nå nærmer vi oss hovedinngangen sammen med flokker av barn i litt for store sjørøverkostymer og foreldre som følger dem med argusøyne i mylderet. Et kvarter senere er vi klare i amfiet, med varme strikkegensere, medbrakt sitteunderlag og myke pledd. Min venninnes sønn veksler mellom å sitte og stå mens han kikker spent etter skuespillerne han håper snart skal vise seg.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kommentar

Om da Mummi­trollet finner et pent sted i skogen – men dessverre oppdager at det bor noen der fra før.

«Alle» skal gi ut bok. Men noen må faktisk skrive dem.

Susanne Chris­ten­sens skjønn­lit­terære debut er et sterkt stykke forestil­lings­prosa.