Markus Brendmoes malerier preges av saboterte figurer. På Hamar Sagbladfabrikk får man teppet revet vekk under føttene.

Bak ethvert strøk er det et strøk

Kruttsterkt: Markus Brendmoes maleri av Dagsavisen-kritiker Lars Elton er en frodig koloristisk eksplosjon, på kanten til å bikke over i psykedelia og surrealisme. Foto: Markus Brendmoe

Nittentreogåtti. 1983. Tenk over dette årstallet litt, gitt at du er gammel nok til å huske det, men fortsatt ung nok til å ha orden på tid og rom. Det er litt av et år, ikke sant? David Bowie spilte to konserter på Ullevi i Göteborg, The Residents spilte en på Falkonerteatret i København, og Einstürzende Neubauten laget fullstendig kaos på Lakkegata Skole i Oslo. Jeg og alle vennene mine hadde solbriller, svart hår, svarte klær og svarte sko, men ingen hadde definert noe som «goth», og det ville uansett ikke vært riktig – vi var noe annet, og mye skumlere.

Mer fra Klassekampen